Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Örebro län

Här tänker hälften vinna valet

Publicerat onsdag 9 juni 2010 kl 04.48
1 av 4
Christina Örnebjär (FP) Kumla. Foto: Anna Nyström/SR Örebro.
2 av 4
3 av 4
4 av 4
Klicka på ikonen för grafik

Inför valet i höst är det fler politiker än nånsin som ger sig ut i de sociala medierna för att försöka nå ut till väljarna.
En enkät som Sveriges Radio skickat ut till alla förstanamn på länets listor till kommun- och landstingsval, visar att hälften av de som svarat är politiskt aktiva inom sociala medier som Facebook, bloggar och twitter.

- Nu har jag fått ett verktyg som gör att jag kan prata med väljarna dygnet runt, säger moderaten Kent Persson i Örebro. Han tillhör Sveriges mest aktiva bloggare och ligger på femtonde plats i en ranking av runt 2 000 politiska bloggare.

- Jag tycker de sociala medierna är fantastiska eftersom de gör att jag kan nå väldigt många fler människor än vad jag gör i vanliga traditionella möten.

En livsstil

Folkpartisten Christina Örnebjär i Kumla är också mycker aktiv i de sociala medierna. Hon menar att det mer eller mindre är en livsstil att hela tiden hålla sig uppdaterad och att kommunicera via nätet.

- När det gäller politiken ser jag det som en kanal att få reda på vad andra tycker om det jag tycker, säger hon.

Christina Örnebjär (FP) och Kent Persson (M) är bara några av länets toppolitiker som anammat de sociala medierna, och de visar stolt upp sina bloggar, Facebook- och twitterkonton när vi mötes. Anhängarna till de sociala medierna finns i alla politiska partier och åldrar runt om i länet, och de flesta - hela 78 procent - säger i Sveriges Radios enkät att de tänker använda sig av kontaktnäten på internet i valrörelsen.

Många kommentarer

Men hur vet de då att de verkligen når väljarna?

- Jag följer ju statistiken på antalet besökare på min blogg, säger Kent Persson (M). Och hitinitills under det dryga ett och ett halvt året som jag har bloggat, har jag fått 15 000 kommentarer. Det är ju 15 000 små samtal.

Men Folkpartiets Christina Örnebjär i Kumla är inte lika säker som Moderaternas Kent Persson på att det verkligen är väljare man når.

- Det är ju jättesvårt att veta, säger hon. För det är oftast de som redan är intresserade som hör av sig. De man vill nå är ju de som inte är där.

Välbekant dilemma

Dilemmat är välbekant enligt Henrik Oskarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet som forskar om valbeteenden.

- Det är de redan intresserade och redan kunniga som går in och söker information på nätet och prenumererar på twitterflöden och så där, säger han. Så det är lite grann en verksamhet för de redan frälsta.

De flesta skaffar valinformation på mer traditionella sätt, visar Henrik Oskarssons forskning, och hälften av länets toppolitiker tänker också använda sig av andra sätt att nå väljarna, uppger de i sina enkätsvar. Socialdemokraten Lena Baastad i Örebro är en av dem.

"Här för att stanna"

- Jag är ute och möter människor på torgen, knackar dörr och är hemma hos människor, säger hon. Och jag föredrar den personliga närkontakten med människor.

Men Moderaten Kent Persson är övertygad om styrkan med kommunkationen på nätet.

- Politiken i de sociala medierna är här för att stanna och det kommer att utvecklas, säger han.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".