Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Örebro

Försäljarna trängde sig in i vardagsrummet

Publicerat torsdag 17 februari 2011 kl 05.16
"De tar av sig skorna och sätter sig i min soffa"
(1:52 min)
Hanna Qvarnström. Foto: Anna Björndahl/Sveriges Radio.

Det ringde på dörren hemma hos Hanna Qvarnström i Örebro häromdagen, och utan att hon vet hur det gick till så satt plötsligt två försäljare från Tele2 i hennes soffa.

De stannade kvar trots att hon upprepade gånger bad dem gå, och Hanna upplever att de försökte lura henne att skriva på ett avtal om bredband.

– Det ringer på dörren vid tretiden, och då står det två människor från Tele2 där ute. Jag hänger inte riktigt med på vad de vill först, de börjar prata om lägenheten och något bredband, och jag är lite trött så jag tar några steg tillbaka. Då går de in i lägenheten, och jag tänker att jaja, stå här i hallen och prata. Men det gör de inte. De tar av sig skorna och går förbi mig genom hallen, in i mitt vardagsrum, sätter sig i min soffa, börjar flytta runt saker, flytta på mina böcker. Och jag står kvar i hallen, rätt chockad, och börjar fundera på att vad hände nu? Då gör de en jättekul grej, då klappar de på soffan och säger "varsågod och sitt"!

Hanna Qvarnström blir alltså inbjuden till sitt eget vardagsrum, av två killar som hon aldrig tidigare träffat. De försöker sen i 20 minuter få henne att skriva under ett bredbandsavtal - men de säger inte att det är ett avtal, utan pratar i stället om ett kvitto, berättar Hanna. När de till slut går lämnar de kvar papperet de börjat fylla i, och där står det klart och tydligt Abonnentavtal. Hanna skrev inte under, men det gjorde en av hennes grannar, eftersom hon fick intrycket att det var något som hela huset skulle ha. Hon ångrade sig efteråt. Tele2:s presschef Annika Kristersson tar nu avstånd från försäljningstekniken.

– Jag blir alldeles bestört. Såhär ska det verkligen inte gå till. Vi vill helt enkelt ta bort dem för att representera Tele2.

De ska inte jobba kvar?

– Det är ju en samarbetspartner som vi jobbar tillsammans med, de är inte anställda direkt av Tele2. Men vi kommer gå med hårda tag mot den här samarbetspartnern och säga till att så här ska det definitivt inte gå till. Eventuellt kan det utdelas vite eller liknande, men definitivt ska de inte få fortsätta agera på det här sättet, säger Annika Kristersson, presschef på Tele2.

– Vad skönt att höra, för jag funderade ju lite på om det här var en policy från Tele2:s sida. Att man utbildar de här människorna på det här sättet, spring in i vardagsrummet och ta över, säger Hanna Qvarnström när hon får höra vad Tele2:s presschef säger om det som hänt.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".