Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vill kunna prata med sina barn

Publicerat torsdag 10 mars 2011 kl 06.22
"240 timmar räcker inte"
(1:41 min)
Det behövs mer än 240 timmar för att lära sig ett helt nytt språk, det menar Riksförbundet för döva och hörselskadade. Foto:Maja Suslin/Scanpix.

Föräldrar till döva och hörselskadade barn får för lite tid för att lära sig teckenspråk, så att de kan kommunicera med sina barn.

I dagsläget har föräldrarna en laglig rätt till 240 timmar, men de timmarna behöver bli fler anser Ingalill Björkstrand från Riksförbundet för döva och hörselskadade. 
– Vi har kämpat med den här frågan i många år. Vi får 240 timmar, och det tycker vi är alldeles för lite för att lära sig ett helt nytt språk, säger Ingalill Björkstrand.

Ett gammalt system
Det system som finns idag har sett likadant ut i 13 år. Föräldrar till döva och hörselskadade barn får 240 timmars undervisning för att lära sig teckenspråk. Men det räcker inte för att man ska bli bra på språket och jämfört med grannlandet Norge så framstår de 240 timmarna som blygsamma menar föräldrarna. I Norge får föräldrarna mer än det fyrdubbla.

Får stöd från flera håll
Men det är inte bara föräldrarna som anser att tiden inte räcker till. Det säger Ingalill Björkstrand från Riksförbundet för döva och hörselskadade.
– Vi har stöd från lärarna hos de olika utbildningsanordningarna. Och för ungefär fem år sedan gjorde skolverket en utvärdering som visade samma sak, att det var alldeles för lite tid. Men det händer inget ändå, säger Ingalill Björkstrand.
Även den moderate riksdagsledamoten i utbildningsutskottet, Oskar Öholm från Örebro, bekräftar bilden av att det inte har hänt något på länge.
– Jag tror att det överhuvudtaget när det gäller undervisningstid, inte bara i det här fallet utan även för barn i skolan, så är det länge sen det hände något. Och det är ju ett av skälen till att vi ser över undervisningstiden i skolan generellt. Däremot har man inte tittat på just det här, säger Oskar Öholm.
– Men efter att de här siffrorna presenterat finns det ytterligare ett skäl att titta på undervisningstiden, säger Oskar Öholm.

Hur tror du att ni kommer att gå vidare med det här då?
– När man får det här presenterat för sig, så blir det uppenbart för de flesta att man måste fundera på det, svarar Oskar Öholm. Han vill även att man jämför med andra länder och ser över om undervisningen ger den effekt som man vill att det ska ge.
– Man måste se till att det fungerar, säger Oskar Öholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".