Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Örebro

Trafik vid Almbroskola oroar

Publicerat fredag 17 augusti 2012 kl 08.02
"Det är inte fråga om, utan när en olycka inträffar"
(1:39 min)
Trafiken leds om så att den går förbi Almbroskola. Foto:Pontus Kinnander/Sveriges Radio Örebro.

Trafiksituationen i Almbro utanför Örebro är farlig menar oppositionsrådet och folkpartisten Staffan Werme. När bron över Täljeån lagas så leds trafiken om och går nu genom bostadsområdet, alldeles intill Almbro låg- och mellanstadieskola.

– Jag är jätteorolig för vad som kan komma att hända här. Det är inte frågan om om något kommer hända, utan när. Det är en sådan liten väg. Varje dag som barnen går här som oskyddade trafikanter är jättestora riskfaktorer, säger Staffan Werme.

Lagningen av bron som går över Täljeån i Almbro påbörjades i måndags och arbetet kommer att vara klart senast den 23e september. Nu måndag drar höstterminen för 120 barn igång på Almbro-skolan och intill den drar bilar, bussar och lastbilar förbi.

I och med broarbetet så har en provisorisk busshållplats satts upp. Den ligger en bit bort och många barn kommer bli tvungna att gå längs med en den smala tillfälliga genomfartsleden.

Thomas Esbjörnsson är Socialdemokratiskt kommunalråd med ansvar för skolfrågor. Han menar att situationen är ny för honom men att man ska börja titta på den nu.

– Nu har ingen dialog skett och den måste ske naturligtvis. Sedan så är det klart att det blir olägenheter när man gör en obyggnation men det ska ju inte bli osäkert för det, säger Thomas Esbjörnsson.

Han säger också att man ska skicka ut information kring förändrade busstider till berörda föräldrar.

Stefan Backström är konsult på Trafikverket och är projektledare för broarbetet i Almbro. Han menar att man har försöker leda om trafiken och att man har beställt en lägre hastighet vid skolan. Men om man vill så kan man sänka hastigheten ytterligare.

– Man brukar ju använda gupp eller avsmalningar för att dra ner hastigheten. Och smalt är det ju redan idag men om inte det räcker så är det ju gupp som man skulle kunna tänkas använda. Det skulle vi kunna göra imorgon om det är så, säger Stefan Backlund.

Reporter: Pontus Kinnander

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".