Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Förändring ska ge snabbare svar i Örebro kommuns växel

Publicerat måndag 17 juni 2013 kl 14.27
"Nu blir vi snabbare"
(1:44 min)
Patric Klaremo är enhetschef med ansvar för kundservice på Örebro kommun. Foto: Andreas Morén P4 Örebro/Sveriges Radio.

Många som ringer Örebro kommuns växel vet ofta vad personen heter som de söker, men har fram till idag hamnat i samma kö som de personer som inte vet. Nu inför kommunen tonval där den som vet namnet slipper stå i kö.

– Det blir ingen märkbar förändring, vi gör det här för att korta köerna och bli snabbare, säger Patric Klaremo på Örebro kommun.

De som ringer kommunens växel får en fråga om de vet vad personen dom söker heter, och gör dom det så ska dom trycka ett och säga namnet, och samtalet kopplas direkt.

De har alltså hamnat i samma kö som andra som mer är osäkra på vilken på kommunen som bäst svarar på just deras fråga.

För att öka servicenivån ytterligare och kunna ge snabbare svar, på de tio tusen samtal kommunen tar emot varje vecka, så kommer även ett nytt Servicecenter inrättas - i februari nästa år är det tänkt att det ska vara igång.

– Det ska inte bli krångligare utan snarare bättre och effektivare för dem som vet vem de söker, säger Patric Klaremo.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".