Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Krav om personal när busslinjer upphandlas i Örebro län

Uppdaterat onsdag 10 juli 2013 kl 06.07
Publicerat tisdag 9 juli 2013 kl 15.15
"Vi har lyssnat på Kommunal, deras krav är rimliga" Jonas Karlsson, S
(1:55 min)
Jonas Karlsson, S.

De busschaufförer som jobbar åt Nobina i Hällefors och Nora kommer att få behålla jobbet. I en upphandling i höst, med bussföretag om vem som ska köra bussarna, kommer ett av kraven vara att de måste ta över befintlig personal.

– Vi har ju fått synpunkter från Kommunal att de önskar få in skrivningar i upphandlingen om att personalövertagandet ska ingå i upphandlingen. Jag tycker att deras krav är rimliga, säger Jonas Karlsson socialdemokrat och styrelseordförande i Länstrafiken som ansvarar för kollektivtrafiken.

Enligt Jonas Karlsson har Landstinget och Länstrafiken inte haft den här typen av krav och skrivningar i tidigare upphandlingar men nu ska det ske.

– På något sätt ska vi få in det i den här upphandlingen, säger han.

Det var i våras som företaget Nobina, som i dag kör bussarna i Hällefors och Nora, sa upp avtalet med Länstrafiken. Enligt Nobina har de inte fått ekonomin i det nuvarande avtalet att gå ihop.

Det ska inte vara frivilligt 
Därför måste nu en ny upphandling ske, och då passar Länstrafiken alltså på att ta med flera nya krav i upphandlingen, efter att framförallt ha lyssnat på facket, säger Jonas Karlsson.

– Vi vill ha en skrivning som tydliggör att personalövertagandet ingår i uppdraget och att det inte är frivilligt att ta över personlen.

Chaufförerna som kör bussarna kan alltså andas ut, för även om något annat företag än Nobina vinner upphandlingen, ingår den befintliga personalen.

Det här är något som gläder Claes Hellsing, ombudsman på kommunal, som varit med och framfört önskningarna.

– Det är mycket glädjande att lokalt fackligt arbeta har gett resultat, säger Claes Hellsing. Och att politikerna i Landstinget har tagit till sig av våra synpunkter, och framförallt lyssnar på bussförarnas situation.

Det blir bättre reguljärtrafik än någon annanstans
Men det är inte bara personalövertagandet som kommer ingå i den nya upphandlingen, helt nya krav på bussarnas komfort kommer också att krävas enligt Jonas Karlsson, allt för att få fler att åka kollektivt.

– Vi ska erbjuda samma standard som man förväntar sig om man sätter sig på ett tåg. Det betyder bredare säten, ett arbetsbord och eluttag. En standard på bussarna som är bättre än vad man, mig veterligen, har kört i reguljärtrafik någonstans i Sverige tidigare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".