Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Passagerartåg nära frontalkrock

Publicerat söndag 23 november 2014 kl 15.55
Trafikverket: Ett oerhört allvarligt tillbud
(1:30 min)
Ett X2000-tåg kör in mot en växel. Foto: TT.
Foto: TT.

Två passagerartåg var mycket nära att frontalkrocka i början av november. En uppmärksam lokförare blev räddningen för det dryga hundratalet passagerare, rapporterar SVT i dag.

Händelsen beskrivs som ett av de allvarligaste tillbuden i Sverige på 30 år och inträffade i Värmland i närheten av Degerfors. SVT har fått ta del av dokument från Statens haverikommission som beskriver händelsen som inträffade den 4 november.

Det var, enligt dokumenten, ett passagerartåg på väg från Örebro som saktade ned vid en stoppsignal. Vid en mötesplats utanför Degerfors stod ett av SJ:s X2000-tåg och väntade. Plötsligt ska en växel ha slagit om och tåget som var på väg från Örebro leddes in mot det stillastående X2000-tåget.

Tåget tvärbromsade och när lokföraren fått stopp på tåget var det mindre än hundra meter mellan de båda tågen som nu stod nos mot nos.

– När vi fick reda på att det hade hänt så trodde man inte att det var sant. Det ska inte kunna hända, säger Håkan Jarl trafikchef på Tågkompaniet till SVT.

Hade inte lokföraren varit uppmärksam och sänkt hastigheten för signalen längre fram eller sett det andra tåget hade det kunnat sluta mycket illa.

– Det som har hänt är ett oerhört allvarligt tillbud. Vi har fått två tåg som har kommit in och fått möte på samma spår. Det ska inte kunna hända, säger Anna Lundman som är säkerhetsansvarig vid Trafikverket.

– När vi tittar på platsen om vad som har hänt så har vi ganska snabbt hittat ett fel i en växel. Vi har kunnat härleda det här felet till en ritning. Vi bedömer i dag att vi kan begränsa felet till ett lokalt fel, säger Anna Lundman.

Är felet som uppstod är det ett resultat av dåligt underhåll?

– Nej, det finns ingen koppling till underhållet. Vi kan lokalisera det här felet på en ritning från 1995. Det betyder att det här felet har funnits i 19 år. Men det är först nu som anläggningen har använts på sådant sätt att felet har fallit ut, säger Anna Lundman.

Är du säker på att en sådan här konstruktion inte finns någon annan stans i landet?

– Jag kan aldrig garantera att det inte finns något liknande fel någon annanstans, men jag kan garantera att det vi har sett i dag inte tyder på systematik och att vi har ett gediget säkerhetsarbete och att det ska vara helt säkert att åka tåg, säger Anna Lundman.

Statens haverikommission konstaterar enligt SVT att händelsen bör utredas, med hänvisning till att tillbudet tyder på ett väsentligt fel på spåranläggningen.

I dokument som SVT tagit del av konstaterar haverikommissionen att det kan bero på ”ett tekniskt fel och att samma problem skulle kunna finnas latent i andra anläggningar av samma typ”.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".