Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nytt system ska underlätta för hemvården i Örebro

Publicerat tisdag 23 december 2014 kl 14.47
"All information finns i klisteretiketten"
(1:44 min)
Camilla Johansson visar hur man håller upp mobilen mot klisteretiketten. Foto: Anna Björndahl/Sveriges Radio.
1 av 3
Camilla Johansson visar hur man håller upp mobilen mot klisteretiketten. Foto: Anna Björndahl/Sveriges Radio.
Klisteretiketten placeras på dörrkarmen i hallen. Foto: Anna Björndahl/Sveriges Radio.
2 av 3
Klisteretiketten placeras på dörrkarmen i hallen. Foto: Anna Björndahl/Sveriges Radio.
Hemvårdens nya arbetsredskap. Foto: Anna Björndahl/Sveriges Radio.
3 av 3
Hemvårdens nya arbetsredskap. Foto: Anna Björndahl/Sveriges Radio.

Just nu inför Örebro kommun ett nytt system för hemvården. Det handlar om hur arbetet registreras genom en klisterlapp i brukarens hem.

Camilla Johansson har redan jobbat på det här sättet på försök. Hon berättar hur det går till när hon kommer hem till en brukare.

– När jag kommer innanför dörren så har jag taggen på dörrposten. Då loggar jag in med min telefon, och sedan startar jag besöket. I besöksbeskrivningen står det vad jag ska göra hos den här personen och vilken tid den önskar att det ska utföras.

Testat systemet under året
Camilla Johansson har varit med och testat det nya systemet under hela 2014 i Norrby Sofiagruppen i Örebro, där ett hundratal personer arbetar.

I stället för att skriva upp och hålla reda på när man kom till en brukare och när man gick därifrån så registreras allt direkt, när mobilen hålls mot klisterlappen som sätts upp på dörrposten i hallen.

Det gör också att fakturan blir helt korrekt, säger hon.

– Ja precis, det blir ju registrerat hos kunden precis den tiden de har hjälpen. Så de får betala för den tiden vi är hemma hos dem.

Slipper administrivt arbete
En annan fördel är tiden som sparas, säger Camilla Johansson.

– Ja, jag skulle nog tippa att jag kan lägga 20 procent mer av min arbetstid på kunden nu i stället för på administrativa sysslor, menar hon.

Örebro kommun är inte först i länet med systemet, men områdeschef Fredrik Bergström menar att de behövt tid på sig att välja ut något som passar, eftersom deras verksamhet är så stor.

Någon gång i januari sätts de sista klisteretiketterna upp och hela hemvården kan börja använda systemet.

– Ja, vi har ju fått ut 950 telefoner nu, till alla våra medarbetare. Runt årsskiftet ska våra medarbetare börja sätta upp klisteretiketterna, och efter det kör vi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".