Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Behovet av sjukvårdsrådgivning ökar

Publicerat fredag 16 januari 2015 kl 15.58
"Tillgänglighet föder efterfrågan"
(2:03 min)
Erica Brodin, sjuksköterska har bråda dagar på 1177, här med verksamhetschefen Anders Swenson.
Erica Brodin, sjuksköterska har bråda dagar på 1177, här med verksamhetschefen Anders Swenson.

Antalet samtal till 1177 Vårdguiden slår alla rekord. Det kom över 200 000 samtal om sjukdom och friskvård i fjol, 10 000 mer än året innan.

Samtidigt ökar ju även besöken på akuten kontinuerligt och trycket på vårdcentralerna är hårt.

Anders Swenson, verksamhetschef på "1177 Vårdguiden på telefon" tror dock inte att vi blivit sjukare.

– Tillgänglighet och information föder också mera efterfrågan. Vi är ju oerhört informationsstyrda på telefon, rapporterar man i media om vissa åkommor eller ohälsa så ringer man mer om det.

Vill ha bekräftelse

Förklaringarna är många, vi accepterar inte ohälsa, har få anhöriga att fråga och vill ha svar på en gång. Gemene man är också mer påläst och vill bolla sina idéer eller få dem bekräftade av sakkunskapen. Något som några Örebroare också är inne på.

-Jag ringer någon gång i månaden i alla fall, man ringer för att försäkra sig om att det inte är någonting, säger en ung man som har ont i halsen ofta.

– För att slippa åka till vårdcentralen i onödan tror jag man kollar upp lite först om man har behov av det, menar en yngre kvinna.

En annan kvinna tycker det är viktigt att få kontakt och bara få en åsikt från en sjuksköterska.

– Jag tror många fler har upptänkt att det går att ringa dit och då blir man lite lugnare, menar en Örebrokvinna som tänker på att tillgänglighet föder intresse.

Hälsan en statusfråga?

Men det finns också andra tankar om varför vi söker så mycket vård och vill prata om vår hälsa, Thomas Falk är chef på samhällsmedicin som jobbar mycket med förebyggande vård. Han pekar på den rådande normen om att vi ska vara framgångsrika och ha en topphälsa.

– Om man då inte riktigt uppfyller de krav man ska uppfylla så finns en press att man ska legitimera att man inte kan komma till jobbet på grund av sjukdom. Men de finns också en känsla själv att vad är det för fel, jag söker på nätet, jag kan inte hitta. Jag behöver få en bekräftelse på varför jag inte mår bra, säger Thomas Falk.

Inga dumma frågor

Av alla samtal som 1177 får så är det knappt 20 procent som man hänvisar till vården, resten löser man där och då i telefon, Anders Swenson, verksamhetschefen tycker att det är en billig insats för vår hälsa.

--  Jag tycker vi ska vara tillgängliga. Flaggar vi att det är en verksamhet dygnet om, året om så får vi hålla i att vi svarar inom rimlig tid. Det finns inga dumma frågor utan vi ska kunna hantera det här inom rimlig tid, tycker Anders Swenson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".