Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hallsberg byter fot om snabbtåget

Publicerat fredag 23 januari 2015 kl 05.45
"Riskerar stå kvar med långsamma tåg"
(1:41 min)
Ska snabbtåget Stockholm-Oslo bli verklighet? Foto: Björn Karlin/SVT.
1 av 2
Ska snabbtåget Stockholm-Oslo bli verklighet? Foto: Björn Karlin/SVT.
Snabbtågen måste inte gå genom Hallsberg, menar Andreas Svahn, S. Foto: Marie Hansson/Sverige Radio.
2 av 2
Snabbtågen måste inte gå genom Hallsberg, menar Andreas Svahn, S. Foto: Marie Hansson/Sverige Radio.

Frågan om Nobelbanan, eller bättre tågförbindelser mellan våra huvudstäder kan nu ha fått ny fart. Hallsbergs kommun vänder i frågan om snabbtåget Stockholm-Oslo och släpper kravet på att tågen måste gå genom den egna kommunen.

I och med det kan frågan börja drivas mer effektivt från regionens sida mot statsmakterna.

– Om vi ska vara konkurrenskraftiga i vår region behöver vi den här tågförbindelsen, det är det som har gjort att vi byter fot. Det är viktigare att vi får bra tågförbindelser till vår region än att vi riskerar att vi står kvar med gammal teknik och långsamma tåg bara för att de ska passera genom Hallsberg, det säger Andreas Svahn, socialdemokrat och kommunalråd i Hallsberg.

Det som är bra för Örebro bra för regionen

Tidigare har Hallsbergs kommun ställt kravet om att hellre rusta den befintliga tågbanan västerut. Men det tror Andreas Svahn inte är en framkomlig väg, utan menar att ett snabbtåg som gör sitt stopp i Örebro istället, är bra för regionen.

– Det absolut viktigaste för många av de mindre kommunerna är bra regional trafik så man kan resa inom arbetsmarknadsregionen, menar Andreas Svahn, S.

Ta tillfället

Trafikverket titta nu på hur förbindelserna ser ut Stockholm-Oslo, så lokalt vill man passa på att få lite fart på processen. För att det ska hända något så behöver alla parter vara sams och gärna ha jobbat fram ett underlag att sätta i händerna på politiker och myndigheter. Under Almedalasveckan i somras bildades en styrgrupp med olika representanter från både Örebro län och Värmland. Björn Sundin, socialdemokrat och kommunalråd i Örebro är ledare för gruppen och betonar vikten av att ligga före i processen.

– Kön är ganska lång till den här typen av projekt. Då behöver man ha väldigt goda argument varför man ska stå långt fram i den kön. När det väl är dags så måste man vara väl rustad så det går fort att genomföra, hävdar Sundin, S.

Risk att öst tar allt

Perspektivet för snabbtåget är 20-30 år, men gör man inget riskerar regionen att komma i skuggan av de satsningar som görs på Ostlänken på andra sidan Vättern.

– Det är klart att för Örebroregionen är det en överlevnadsfråga att man kommer att fortsätta att ha skäl att åka på det här stråket, och att inte alla resor riktas söderut, säger Björn Sundin, S i Örebro.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".