Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sämsta avtalet på 15 år säger kritisk chaufför om avtalet för sjukresor

Publicerat tisdag 27 januari 2015 kl 05.40
"Jag tycker det är en ren katastrof!"
(1:53 min)
Anders Grönholm på Trendataxi tycker avtalet är en katastrof.
Anders Grönholm på Trendataxi tycker avtalet är en katastrof.

Han har med sig avtalet och säger att det är den sämsta upphandlingen på 15 år. Han bläddrar fram och pekar på stycke efter stycke i avtalet.
- Det här är luddigt och det här, vad betyder det egentligen?

Hans finger landar på texten om tidszonsfordon, det vill säga bilar som enbart får ersättning för den tid de har en körning, där det står att "schemaläggning för denna typ av fordon sker i samråd med trafikföretaget och beställaren".

Han fnyser åt formuleringen "samråd", och berättar att beställningscentralen bara skickar ut ett schema, något samråd finns inte säger han.
Och han pekar på flera otydligheter.

Han har exempelvis begärt att få ut en karta/underlag för de beräkningar som finns för att ta sig från punkt A till punkt B.
- Man hinner inte, man är ju inte själv i trafiken precis. Men något underlag/karta för detta har han inte fått från beställningscentralen.

Den andra parten, som köper dessa färdtjänst- och sjukresor är Region Örebro Län (tidigare Örebro läns landsting).
Ytterst ansvarige politiker är Mats Gunnarsson (MP) som är ordförande i nämnden för samhällsbyggnad.
- Vi ska lyssna på dem och ta till oss av det de säger, men det är fortfarande så att de har skrivit på ett avtal, säger Mats Gunnarsson.

Det har inte funnits något krav från beställaren av tjänsten om att trafikbolagen ska lägga sig billigt.
- Om jag tycker att avtalet är för dåligt så ska jag inte skriva på det, säger Gunnarsson.
Är du nöjd med avtalet som det ser ut idag?
- Nej, det är jag inte utifrån det du berättar för mig.

Men hur ser du på erat ansvar att efterfråga en viss miniminivå på kvalitet?
- Det är jätteviktigt och det gör vi. Och vi kräver utbildning av förarna också.
Följer ni upp det?
- Det kan jag inte svara på i detalj, hur vi följer upp men jag vet att vi anställt en människa till för att följa upp.

Men Anders Grönholm på Trendtaxi AB är kritisk till att Region Örebro län godtagit viss anbud som han menar är för låga.

Päivi Kotka
paivi.kotka@sverigesradio.se
019-19 20 42

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".