Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Viktigt att elever får visa sina kunskaper på olika sätt

Publicerat onsdag 2 december 2015 kl 16.31
"Det går att göra roligare"
(3:13 min)
Elin Haslinger, elev, niondeklassare, Transtensskolan, matematik.
1 av 4
Elin Haslinger får hjälp av både sin pappa och bror för att bli bättre på matematik. Foto: Madeleine Persson/Sveriges Radio
Viktor Carlsson, elev, niondeklassare, Transtensskolan, matematik.
2 av 4
Viktor Carlsson tycker inte att matematik är särskilt svårt men har själv tagit hjälp utav skolans läxhjälp när det har känts extra svårt. Foto: Madeleine Persson/Sveriges Radio
Alice Bergmark, elev, niondeklassare, Transtensskolan, matematik.
3 av 4
Alice Bergmark tycker att lärarna borde bli bätter på att förklara för elever varför det är så vikigt att kunna matematik, för att på så sätt öka motivationen att lära sig. Foto: Madeleine Persson/Sveriges Radio
Filip Ernkrans, elev, niondeklassare, Transtensskolan, matematik.
4 av 4
Filip Ernkrans tror att det finns sätt att göra matematiken roligare att lära sig. Foto: Madeleine Persson/Sveriges Radio

På Transtenskolan i Hallsberg har eleverna under de senaste åren förbättrat sina resultat i matematik.

Niondeklassarna Elin Haslinger, Viktor Carlsson, Alice Bergmark och Filip Ernkrans håller alla med om att en bra lärare och varierade övningar är väldigt viktigt för hur man i egenskap av elev förstår mattelektionerna.

–  Jag tycker att matematik är intressant för att man kan upptäcka nya saker och se sammanhang. Våran mattelärare hjälper väldigt mycket de som behöver lite extra. Men det kan också bli dåligt ibland för då kanske hon glömmer bort oss som ligger lite framför. Vi behöver ju också hjälp ibland och då kan det vara svårt att hinna med alla, Elin Haslinger.

– Jag tycker det är rätt roligt, men det går att göra roligare. Jag skulle tycka det vore roligare om det vore mer praktiskt än att bara sitta och räkna. Just jag tycker det är roligare och lär mig mer av det, Filip Ernkrans.

Marcus Boljang rektor på Transtenskolan säger att alla elever är olika och tar in matematik på olika sätt. Genom att anpassa lektionerna och proven mer efter varje elevs behov har resultaten i matematik förbättrats bland eleverna på Transtenskolan i Hallsberg.

– Eleverna har olika förmågor och kan visa sina kunskaper på helt olika sätt. Att sitta i en provsituation kan vara en stressfaktor och man kan inte visa alla sina kunskaper bara genom ett skriftligt prov. Man kan även ha en dålig dag och då ska inte ett betyg bara hänga på det, säger Marcus Boljang.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".