Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Tågurspårningen i Frövi

Pendlare rasar mot tågstrulet

Publicerat måndag 4 januari 2016 kl 17.23
"Det har varit under all kritik"
(1:22 min)
Tåg ur spår Frövi Sällinge
1 av 2
Hjulen på de två sista vagnarna var borta när det stannade efter flera kilometer. Foto: Carina Galanou Ipsonius
Ann-Christine Nylander, pendlare, Örebro - Frövi.
2 av 2
Ann-Christine Nylander har tvingats komma försent till jobbet nästan varje dag tack vare tågurspårningen i Frövi. Foto: Malin Laurila/Sveriges Radio

Hittills har minst 60 000 resenärer drabbats och 1 090 tåg ställts in och många är missnöjda över hur det hela har skötts. 

På fredag ska tågen åter börja rulla som vanligt efter tågurspårningen i Frövi - men pendlare är missnöjda över bland annat hur Tågkompaniet skött situationen. 

– Vi är väldigt många som pendlar, och väldigt många som är jättebesvikna över att man inte har velat lösa det här riktigt bra. I början blev vi inte ersatta men någon buss eller någonting utan de ryckte på axlarna och hänvisade oss till länsbussarna. De blev ju överfyllda vilket är en trafikfara, säger Ann-Christine Nylaner som pendlar mellan Örebro och Frövi varje dag. 

Istället för de 15 minuter det tar att åka tåg från Frövi till Örebro, så tar det istället 45-50 minuter.

Jag har varit tvungen att komma försent till jobbet varje morgon och det känns inte bra. Det påverkar ju också lönemässigt. 

Minst 60 000 resenärer har drabbats av tågurspårningen i Frövi. Siffror från Tågkompaniet vittnar om att totalt 1090 tåg ställdes in mellan andra och 30 december.

Ersättningsbussarna har inte fungerat enligt Ann-Christine. Det har endast gått två direktbussar per dag mellan Frövi och Örebro, och övriga tider har man fått byta buss i Axbergshammar, och i vissa fall blivit lämnad där.

– Det är många som har stått ute och frysit och fått ringt anhöriga och blivit hämtade. Det här har varit under all kritik, förklarar Ann-Christine.

Resenärerna hoppas nu på ersättning. Mats Gustavsson är VD på Tågkompaniet, och berättar att man haft svårt att få tag på ersättningsbussar och att missnöjda kunder kan höra av sig för att reklamera sina resor. 

– Då får vi ta ställning till hur vi har skött oss och hur kunden har drabbats, så får vi se till att försöka ersätta kunden på bästa sätt, säger Gustavsson. 

Enligt prognosen ska tågen börja rulla som vanligt på fredag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".