Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rasmus tvingas sitta ensam varje skoldag

Publicerat fredag 1 april 2016 kl 05.45
"Han har inte betyg i ett enda ämne"
(1:40 min)
Sjundeklassare ensam grupprum skola Adolfsbergsskolan
Så här har skoldagen sett ut ei snart två års tid, enligt Rasmus föräldrar. Foto: Mamma till Rasmus.

Specialenheten på Adolfsbergsskolan i Örebro får kritik av Skolinspektionen för att en elev i sjuan inte får det särskilda stöd han behöver och har rätt till.

Pojken, som vi kallar Rasmus, har enligt sina föräldrar varken haft lärare eller klasskamrater sen han började på skolan, utan har tillbringat så gott som all sin skoltid ensam i ett rum med en dator.

Föräldrarna säger att de försökt allt för att situationen ska förbättras, men till slut anmälde de skolan till Skolinspektionen.

– Han har inte betyg i ett enda ämne, säger Rasmus mamma, och vi har inte fått nån om helst förklaring till varför. Vi har inte heller fått nån dokumentation på vad han har lärt sig, under de snart två år som han har gått på skolan.

Rasmus gick tidigare i vanlig klass, men hamnade på Adolfsbergsskolans specialenhet efter att han varit svårt sjuk i den fästingburna sjukdomen TBE. Han fick en hjärninflammation som ledde till en hjärnskada som gör att han lider av hjärntrötthet.

I samma veva fick han diagnosen Asberger, och behöver sedan dess särskilt stöd i skolan. Men han har inga begåvningsbegränsningar, förklarar hans mamma.

– Nej, han ska gå vanlig skola, enligt den vanliga läroplanen. Han är normalbegåvad, förklarar hon.

Men skolgången har alltså inte fungerat, och i november anmälde Rasmus föräldrar Adolfsbergsskolans specialenhet och kommunen till Skolinspektionen, som nu ger föräldrarna rätt när det gäller bristen på särskilt stöd.

Skolinspektionen anser också att det är anmärkningsvärt att Rasmus inte haft några lärare tillgängliga, och man ställer sig frågande till hur de kunnat bedriva undervisning, utan att vara där.

På en bild som Rasmus mamma har tagit när hon oanmäld hälsade på honom i skolan, ser man honom sitta ensam i ett hörn i ett grupprum, på en stol vid ett bord med en dator på.

– Så satt han hela dagen, berättar hans mamma, och tittade på våldsamma filmer på datorn. Bara vid ett par tillfällen tittade personal till honom. Precis som han berättat hemma, att det för det mesta är i skolan, säger hon.

Hon är förtvivlad över hur hennes son har det i skolan, och säger att det är en kamp att tvinga honom dit varje morgon.

– Det är fruktansvärt, både på ett personligt plan för min son som far väldigt illa och mår väldigt dåligt. Det är ju hans liv de håller på och spelar med, säger hon.

Men även ur ett samhällsekonomiskt perspektiv menar hon att det är en helt galen situation.

– Det är ett sånt resursslöseri, som utsätter elever för, ja, misshandel nästan, istället för att vara en hjälp.

Efter Skolinspektionens kritik ska nu Adolfsbergsskolans specialenhet åtgärda bristerna och se till så att Rasmus får det stöd han behöver för att klara skolan. Det säger Margareta Borg, ansvarig för grundskolan i Örebro kommun.

– Det är vår målsättning att hämta igen det här, så att han får resultat, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".