Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Recension

Boxaren - musikal om romska Trollmann i Nazityskland

Publicerat tisdag 5 april 2016 kl 11.55
"Det är verkligen en kampmusikal!"
(2:06 min)
Parwin Hoseinia, Malin Arvidsson, Linus Lindman, Per Fritz, Mattias Lech, Anton Häggblom, Sasha Becker, Mia Ray och Hans Christian Thulin.
Boxaren på Örebro Länsteater. Ensemblen med Mattias Lech som Johann Trollmann och Anton Häggblom som Adolf Witt Foto: Kicki Nilsson/ICON Photography

Tysklands bästa boxare på 30-talet hade romskt ursprung - något som nazisterna inte accepterade. På Örebro Länsteater har berättelsen om boxaren Johann Trollmann blivit en svensk musikal av Erik Norberg och Alexander Öberg.

Det är verkligen en kampmusikal - inte bara för att det handlar om boxning. Här är det engagerad och skanderad musik i rakt nedstigande led från Fria Pro, Nationalteatern och Tältprojektet och sen några moderna powerballader på det. Ett minst sagt viktigt ärende berättas effektivt av en jämn ensemble och många musiker i en rad korta rapsodiska scener.

Inte alls nydanande, nästan tvärtom, men det är lätt att förstå och dras in i Erik Norbergs och Alexander Öbergs musikal. Det finns alltid i våra samhällen fixstjärnor där vi både kan se upp till personen och sedan bli rasande eller förbryllad över hur de bemötts. Marilyn Monroes öde berättar om det amerikanska samhället då, Dreyfuss om det franska.

Så när, som här, en boxare som slår alla, helt enkelt är bäst, inte får fortsätta att boxas på grund av en extrem politisk agenda blir indignationen starkt häftig.

Den svenska vinkeln på den här berättelsen är att den knyts ihop med kvinnor på 50-talet som är inlåsta på "sinneslöanstalten Västra Mark" utanför Örebro. Det är kvinnorna där som återberättar historien, det är deras sterilisering som läggs bredvid det nazisterna gjorde under andra världskriget.

Jag förstår att man vill ha den här svenska ramberättelsen som avstamp, men den är inte nödvändig alls. Den finns i början, lite i mitten och i slutet men inte mer.

Johann Trollmann var alltså sinti - ett europeiskt resandefolk. Ja, han dog i ett koncentrationsläger, dödad av sin kapo med en spade. Man ska ha ett hjärta av sten för att inte känna upprördhet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".