Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tågsatsning skjuts på framtiden

Uppdaterat fredag 29 april 2016 kl 15.54
Publicerat fredag 29 april 2016 kl 13.27
Region Värmland: För stor osäkerhet
(1:11 min)
Tåg på perrong. Foto: Isak Olsson/P4 Värmland.
Foto: Isak Olsson/P4 Värmland.

Den utökade tågtrafiken mellan Örebro, Karlstad och i förlängningen Oslo, ser ut att skjutas på framtiden. 

Det blev inget beslut om att utöka tågtrafiken mellan Örebro, Karlstad och i förlängningen Oslo, när frågan var uppe i Region Värmlands fullmäktige idag.

Satsningen skulle kosta 160 miljoner kronor under fyra år, varav Region Örebro län skulle bidra med 40 miljoner kronor. Men regionstyrelsen i Örebro län ansåg vid sitt möte i tisdags att man inte kunde ta beslut om att satsa så mycket pengar så snabbt som Region Värmland önskade.

– Det finns flera frågetecken som måste redas ut som bland annat gäller omfattningen av trafik och finansiering. Vi har ett ansvar för skattebetalarna i hela länet att pengarna används på rätt sätt och därför krävs ytterligare analys, sa Marie-Louise Forsberg-Fransson (S) efter mötet i tisdags. 

Vid Region Värmlands fullmäktige idag återremitterades förslaget till reviderat trafikförsörjningsprogram. Anledningen var bland annat det uteblivna beslutet om medfinansiering från Region Örebro län och osäkerhet kring hur trafik som kommer att tillåtas på Värmlandsbanan.

– Vi upplever att det är för stor osäkerhet i och med att Region Örebro säger att man inte är beredd att fatta ett beslut i juni. Det fanns för många osäkerhetsfaktorer, säger Tomas Riste (S) till P4 Värmland.

Vilken stor betydelse spelade Region Örebros svar till er?

– Det är klart att det spelar ganska stor roll, säger Riste (S).

– I grunden är detta ett bra förslag. Men det bör få bredare förankring om vi ensamma ska våga ta det ekonomiska ansvaret för det. Att Region Örebro län dessutom villkorar sin del av satsningen med att trafiken måste gå inom Laxå innebär att hela avtalet kan förändras, säger regionrådet Tomas Riste.

Region Örebro län har inte fått vara med och förhandla om avtalet kring utökad trafik mellan Oslo, Karlstad och Örebro.

Mats Gunnarsson, miljöpartist och ansvarigt regionråd för kollektivtrafiken i Örebro län, menar att Värmlandstrafik tagit fram avtalet på egen hand.

– Region Örebro län har inte fått vara med och förhandla om avtalet kring utökad trafik mellan Oslo, Karlstad och Örebros, säger han efter Värmlands beslut idag.

Mats Gunnarsson ska nu ta kontakt med Värmland för att få se om det går att acceptera och betala för delar av avtalet, till exempel om vissa tåg kan stanna i Laxå.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".