Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elever i Örebro om hur nationella prov påverkar betygen

Publicerat tisdag 10 maj 2016 kl 16.13
"Andra lärare borde rätta proven"
(0:51 min)
Emelie Andersson, Elena Josefsson och Martina Eriksson på Karolinska gymnasiet.
Emelie Andersson, Elena Josefsson och Martina Eriksson på Karolinska gymnasiet i Örebro. Foto: Andreas Morén/Sveriges Radio.

Det är orättvist att skolorna värderar resultaten på de nationella proven olika. Det tycker elever vi träffat på Karolinska gymnasiet i Örebro idag.


Vid fyra skolor i Örebro kommun får 40 procent av eleverna så kallade glädjebetyg, som inte stämmer överens med hur eleverna presterat vid de nationella proven.

Emelie Andersson, Elena Josefsson och Martina Eriksson på Karolinska gymnasiet har åsikter om det här. Bland annat kan stressen göra att man presterar sämre, menar de.

– Vi är inte vana vid att hantera stressen på det här sättet. Man kanske har en dålig dag, och så ska ett enda prov bedöma hela skolår. Det kan kännas ganska dåligt. Och när man får höra att andra elever får högre betyg, det är inte okej.

Kanske kunde det åtgärdas genom att andra lärare rättar proven, funderar en av tjejerna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".