Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tjejers beteende ger dem högre betyg än killarna

Publicerat fredag 13 maj 2016 kl 05.45
"Flickors betyg beror på annat än ämneskunskap"
(1:33 min)
Risbergska gymnasiets gymnasieprogram flyttas till Karolinska,Rudbeck och Virginska.
Länets gymnasietjejer höjer sina betyg mer än killarna, jämfört med resultaten på de nationella proven. Foto: LG Månzon/Sveriges Radio.

Tjejer får högre betyg än killar jämfört med resultaten på de nationella proven. Det beror på hur de beter sig, enligt Alli Klapp, lektor i utbildningsvetenskap på Göteborgs universitet.

– Det jag kan se i de studier jag har gjort, är att flickors betyg i större utsträckning grundas på annat än ämneskunskap, förklarar hon. Till exempel att de visar intresse för att lära sig mer, och att det tas hänsyn till det i betygssättningen.

Tjejerna är ofta mer socialt kompetenta och visar mer motivation och intresse för flera olika ämnen i skolan, enligt Alli Klapp. De gör helt enkelt mer av det som lärarna förväntar sig, och det märks på betygen.

Tydlig trend
I Örebro läns gymnasieskolor höjdes tjejernas betyg förra året mer än killarnas i 14 av 15 kurser, jämfört med resultaten på de nationella proven. Samma trend syns i hela landet, där flickorna fick högre betyg än pojkarna i alla 15 kurserna.

Ett sätt att jämna ut skillnaderna kan vara att fostra killarna att bli mer som tjejerna i skolan, säger Alli Klapp.

– Tjejernas egenskaper kanske är viktiga att ha med sig genom skolan och sen också in i arbetslivet. Att man är intresserad av det man håller på med.

Fråga om fostran
– Så det kanske snarare är så att man ska fundera på hur vi fostrar våra pojkar och flickor och hur de kan nå framgång i skolan. Och att det inte bara är ämneskunskaper som är viktiga, utan även de socioemotionella kompetenserna, säger Alli Klapp.

För att bara acceptera skillnaderna tycker hon inte är okey.

– Det är ju problematiskt att vi ser att skillnaderna blir större, och det är klart att vi måste göra nånting åt det.

– Försöka tänka om kring delar av utbildningssystemet och bedömningssystemet för att få en större likvärdighet och en bättre rättssäkerhet för eleverna, avslutar hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".