Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Pikachu tar steget in i skolarbetet

Publicerat torsdag 25 augusti 2016 kl 05.45
Rektor: Det gäller att hänga med
(1:20 min)
Ungdom spelar pokémon go.
1 av 2
Problem eller möjlighet? I Kumla vill skolan testa spelet på både lektioner och raster. Foto: Cecilia Ekman/Sveriges Radio.
Pokémonspelare, Kumlaby skola, matsal, högstadieelever
2 av 2
Sam Bergeborn, Fabian Norén, Jesper Führ, Cim Vuolo, Charlie Löthgren, Mattis Lundström och Gillian Villem gillar alla att spela Pokémon Go. Foto: Anna Nyström/Sveriges Radio.

Sommarens stora spelsuccé Pokémon Go kan bli en tillgång i skolan. Det tror i alla fall elever och rektorer i Kumla.

Jag träffar ett gäng högstadieelever i matsalen på Kumlaby skola. De berättar om ett sommarlov med en hel del spelande och många promenader i jakt på Pokémon-figurer.

Ingen av dem verkar orolig för abstinens efter spelet, nu när de inte kan hålla på med mobilen lika mycket som under ledigheten, men alla tror att det kan fungera att integrera spelet i skolarbetet.

Lära nytt
– Det är ju lite geografi med karta och så, och sen brukar Poké-stops finnas där det finns arkitektur, förklarar Sam Bergeborn som går i nian på Kumlaby skola. Vid en sån plats kan man ju läsa på och lära sig mer.

Sam berättar att hon och hennes kompis Gillian hittade Pokémon-figuren Mash på ett sånt ställe i Kumla. Då läste de på om byggnaden som de inte hade en aning om fanns, innan de började spela.

– Det var ganska intressant att veta det om Kumla, för jag visste inte ens att det fanns några såna platser här, säger Sam och skrattar.

Två lärare hade direkt tankar kring hur vi skulle kunna integrera spelet i undervisningen, men också som rastaktivitet.

Sams och Gillians kompisar Jesper, Cim, Charlie, Fabian och Mattis har också upptäckt nya saker när de har jagat figurer i sommar, och tror att idrott och SO är ämnen där spelet skulle kunna användas.

Så tänker också Sofie Hysing som är rektor på grundsärskolan i Kumlaby, där planeringen för detta redan är igång.

Kul tillskott
– Jo, men vi märkte ju på en gång att det här är en fluga som våra elever har fastnat för, säger hon. Så jag har pratat med två lärare som direkt hade tankar kring hur vi skulle kunna integrera det här i undervisningen, till exempel på idrotten, men också som rastaktivitet.

På Lillhedens skola F-6 i Sannahed har man redan använt spelet i skolarbetet. Det gjorde man första dagen när höstterminen drog igång, berättar rektor Malin Hellberg.

– Jag satte upp lite Pokémons i skogen och så fick barnen gå runt och leta reda på dem.

Ta vara på intresset
Att spelfebern skulle störa skolan eller vara negativ, tror varken elever eller lärare.

– Det handlar väl mer om vad vi som jobbar i skolan gör, om eleverna nu har det här intresset, säger Sofie Hysing, rektor i Kumlaby.

– Så nej, jag tror inte det kommer påverka negativt, utan det gäller för oss att hänga med bara, avslutar hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".