Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stadsbussarna i Örebro går för sakta

Publicerat tisdag 1 november 2016 kl 20.30
Kollektivtrafikstrateg: Resenärer måste komma fram snabbare
(1:28 min)
Stadsbussar
1 av 2
Stadsbussar i Örebro. Foto: Andreas Morén/Sveriges Radio.
Fredrik Eliasson är kollektivtrafikstrateg.
2 av 2
Fredrik Eliasson kollektivtrafikstrateg Region Örebro län. Foto: Andreas Morén/Sveriges Radio.

För att få fler att åka buss i Örebro måste restiderna kortas, det anser Region Örebro län efter en ny utvärdering.

Stadsbussarna i Örebro går alldeles för sakta för att attrahera att fler ska välja bussen istället för bilen.

– Om fler ska uppleva kollektivtrafiken som ett attraktivt alternativ till bilen, måste vi få ner restider på linjerna, säger Fredrik Eliasson kollektivtrafikstrateg på Region Örebro län.

På vissa linjer kan bussarnas medelhastighet vara så låg som tio kilometer i timmen och det är alldeles för lågt tycker Region Örebro län.

– Dessvärre så är hastigheten extra låg på de linjer där vi har flest resenärer, och den är i synnerhet låg när flest vill åka buss, säger Fredrik Eliasson.   

Att ta bort busshållplatser längs busslinjer kan spara tid

Nu utreds flera tänkbara lösningar för att få bussarna att ta sig genom Örebro snabbare, och det snabbaste sättet skulle vara att bygga särskilda bussfiler genom stan.

– Det finns på andra håll i Sverige och världen och det vet man är ett effektivt sätt att få stadsbusstrafiken att gå snabbare, förklarar Fredrik Eliasson.

Kortare restider är helt avgörande om fler ska ta bussen, och därför är resultaten av utvärderingen något Region Örebro nu vill ändra på. Förutom den låga snitthastigheten så har inte ökningen av bussresenärer varit så stor som de väntat sig.

Stadsbussarna i Örebro blir dessutom avsevärt mycket mer hindrade av trängseln än bilarna, visar utvärderingen. Förutom förslaget om egna bussfiler finns det även andra åtgärder som kan påverka restiderna. 

– Att släppa på resenärer även i bakdörrarna, och ta bort busshållplatser längs busslinjer kan också spara tid, enligt Fredrik Eliasson kollektivtrafikstrateg på Region Örebro län.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".