Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Centrala Örebro kan få bussfiler

Publicerat onsdag 2 november 2016 kl 09.35
"Vi tittar på Rudbecksgatan och Hertig Karls allé"
(0:43 min)
Mats Gunnarsson, mp, ordförande nämnden för samhällsbyggnad, region örebro län.
Mats Gunnarsson (MP) är ordförande för nämnden för sämhällsbyggnad. Foto: Simon Schagerström/Sveriges Radio

Kollektivtrafiken i Örebro går för långsamt. Nu vill politiken få upp farten på bussarna genom att introducera bussfiler i Örebro.

En ny rapport från region Örebro län visar på att bussresorna i Örebro tar får lång tid. Uppehållen på hållplatserna är för långa samtidigt som snitthastigheten under rusningstrafiken är för låg.

Mats Gunnarsson (MP) är ordförande för nämnden för samhällsbyggnad i regionen.

– Kommunen och vi måste bli bättre på att samarbeta kring framkomlighet. Att designa om trafikbilden så bussarna kommer fram.

För att få bussarna att komma fram enklare har regionen tittat närmre på möjligheten att ämna vissa filer helt åt busstrafiken.

– Det vore toppen ur busstrafikanternas syn! Varför ska vi ge de som sitter en och en i bilen företräde framför de som sitter 50 och samsas i ett fordon?

Vilka filer kan det gälla?

– Man tittar mycket på exempelvis Rudbecksgatan och Hertig Karls allé. Där skulle det göra väldigt stor skillnad, säger Mats Gunnarsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".