Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Miljoner till elitidrott årligen – trots att forskning säger emot

Publicerat lördag 24 december 2016 kl 11.22
Forskaren: "Det är inte försvarbart när det handlar om tillväxt"
(1:20 min)
Målglädje BIK Karlskoga. Foto: VAldemar Andersson/Sveriges Radio
1 av 3
BIK Karlskoga får 1,25 miljoner kronor årligen av Karlskoga kommun. Foto: Arkivbild: Valdemar Andersson/Sveriges Radio
Ylva Elofsson, kommunikationschef på Karlskoga kommun.
2 av 3
Ylva Elofsson är kommunikationschef på Karlskoga kommun. Foto: Simon Schagerström/Sveriges Radio
Ylva Elofsson, kommunikationschef på Karlskoga kommun.
3 av 3
Ylva Elofsson är kommunikationschef på Karlskoga kommun. Foto: Simon Schagerström/Sveriges Radio

Kommuner lägger miljoner varje år på sina elitidrottsklubbar, trots att forskningen säger att det inte är ekonomiskt försvarbart.

Under veckan som gått har Örebro Volleys ordförande Olle Anfelt väckt frågan om hur Örebro kommun väljer att fördela marknadsföringsbidrag till kommunens elitklubbar. Samtidigt som frågan debatteras så betalar kommunerna runt om i länet miljontals kronor till sina elitidrottsklubbar – utan stöd i forskningen. Det visar en kartläggning som P4 Örebro gjort.

Det hela handlar om marknadsföringsavtal. Avtal som dels innebär att kommunerna får reklamplats på exempelvis matchtröjor och arenor. Men sponsringen bygger också på tanken att klubbarna med sin egen glans skänker god reklam åt kommunen.

Karlskoga kommun har under 2016 ökat sponsringen till hockeylaget BIK Karlskoga från 900 000 kronor till 1,25 miljoner årligen. Ylva Elofsson är kommunikationschef på kommunen.
– Dels står det "Alfred Nobels Karlskoga" på tröjorna och sen har vi lite sargreklam. Vi har också ett avtal med klubben om att de ska heta BIK Karlskoga. För just att de heter Karlskoga gör att de sammankopplas med staden och det ser vi som ett positivt sätt att marknadsföra Karlskoga som plats, säger Ylva.

Samtidigt säger forskningen att liknande avtal inte är försvarbara sett till tillväxt. Det visar forskningsresultat från Örebroforskaren Emelie Värja.
– Det är inte försvarbart om kommunerna tror att de får tillbaka det här genom att klubben kommer öka tillväxten i kommunen. Men det kan vara försvarbart med avseende att invånarna värderar det.

– Vi skulle kunna lägga pengarna på andra budgetposter. På förskola eller skolan och då minska barngrupperna eller öka lärartätheten. Så det finns alltid alternativkostnader. Då måste man värdera vad man tycker är viktigt just nu i den här kommunen. Om man har en bra förskola till exempel, så kanske man har råd att lägga pengar på sånt här. 

Ylva Elofsson på Karlskoga kommun håller med om att liknande bidrag inte gynnar tillväxten.
– Jag tror inte heller att det finns en rak sammankoppling mellan platsmarknadsföring och hur man väljer att bosätta sig. Samtidigt så har vi det här med att bygga stolthet inom kommunen, för sin plats och för sin ort, säger Ylva Elofsson.

LISTA: Kommunernas stora marknadsföringsavtal 


Örebro kommun:

Örebro Hockey – 2,2 miljoner kr
ÖSK Fotboll – 2,2 miljoner kr
Kif Örebro – 1,2 miljoner kr
Örebro Volley – 75 000 kr
Örebro Black Knights – 75 000 kr

Lindesbergs kommun:

Lindesberg Volley – 400 000 kr
LIF Lindesberg – 400 000 kr

Karlskoga kommun:

BIK Karlskoga: 1,25 miljoner kr

Kumla kommun:

Indianerna – 575 000 kr

Degerfors kommun:

 Degerfors IF – 90 000 kr

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".