Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Klinikchef: Avskaffa systemet med patienternas egenremisser

Publicerat fredag 18 november 2016 kl 05.45
Verksamhetschef: Bättre att bygga ut primärvården
(1:23 min)
blankett, egen vårdbegäran, reumatologiska, USÖ,
1 av 3
Egen vårdbegäran infördes på bred front i början av 2016. Foto: Simon Schagerström/Sveriges Radio.
Sara Bucher, verksamhetschef, reuamtaologiska kliniken, USÖ
2 av 3
Sara Bucher är verksamhetschef på reumatologiska kliniken på USÖ. Foto: Simon Schagerström/Sveriges Radio.
Mats Eriksson, områdeschef för habiliteringen, USÖ
3 av 3
Projektledare för införandet av egen vårdbegäran var habiliteringens områdeschef Mats Eriksson. Foto: Simon Schagerström/Sveriges Radio.

Ett år har gått med egen vårdbegäran i region Örebro län. Nu kritiserar hudklinikens chef Anna Josefsson systemet och vill inte längre erbjuda det.

Den första januari 2016 infördes egen vårdbegäran på bred front i regionen. Egen vårdbegäran erbjuder invånare en möjlighet att ansöka om specialistvård via en enkät, utan att först gå till en vårdcentral eller liknande.

Flera kliniker vittnar nu om att systemet har flera brister. Kritiker menar bland annat att det är tidskrävande för personalen på klinikerna att bedöma alla egen vårdbegäran som kommer in.

– En enkel bedömning av en egen vårdbegäran tar kanske tio minuter medan en bekymmersam kan ta ett par timmar. Så de veckor då vi har flera egen vårdbegäran som är svårbedömda, då kan vi bli trötta och tänker att det vore bättre att i stället träffa patienter på återbesök, säger Sara Bucher, verksamhetschef på reumatologiska kliniken på Universitetssjukhuset i Örebro.

Hittills under 2016 har omkring 7 000 ärenden om egen vårdbegäran skickats in till örebroregionens alla kliniker. Ungefär 3 400 av dessa har resulterat i läkarkontakt på kliniken.

Det innebär bland annat att det är 25 % större chans att få läkarkontakt om man går via andra former av vårdbegäran än just egen vårdbegäran.

De kritiska rösterna anför också att det finns en brist i att gå runt vårdcentralen. Gemene person har sällan kunskap om vilken klinik den hör hemma på och därför är det viktigt att träffa den generella bedömaren som oftast finns på vårdcentraler.

– Att möjligheten till egen vårdbegäran finns tycker jag nog är bra. Däremot så tror jag att man får en bättre sjukvård och bedömning om man har en väl utbyggd primärvård, säger Sara Bucher.

Mats Eriksson är områdeschef för habiliteringen. Det var han som var projektledare vid det breda införandet av egen vårdbegäran i regionen.

– Jag tycker det gått klart över förväntan. Det har blivit en väldigt positiv respons. Det vi ser är att en del patienter till och med gör en bättre beskrivning av sitt sjukdomstillstånd än vad en remiss gör, säger Mats Eriksson.

– Jag har hört mest positiv respons, det finns negativa inslag också. Men det positiva väger klart över.

Vad är det man är nöjd över?

– Det är snabbheten för patienter och tidsbesparingen som blir i primärvården, säger Mats Eriksson.

Anna Josefsson är verksamhetschef för hudkliniken på USÖ. Hon menar att kliniken hittills i år lagt omkring 8 veckors heltidsarbete på administrativt arbete kring egen vårdbegäran. Innan året är slut kommer kliniken med största sannolikhet fått in över tusen egen vårdbegäran.
– För hudklinikens del vore det bra att sluta med detta eftersom vi lägger ned alldeles för mycket tid på administration, säger Anna Josefsson.

Det här är egen vårdbegäran:
Egen vårdbegäran är invånarnas möjlighet att själva kunna ansöka om specialistvård, utan krav på remiss. Den egna vårdbegäran kommer i form av en blankett som är anpassad mot varje enskild avdelning. Avdelningarna bedömer blanketternas innehåll på samma sätt som en remiss.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".