Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Blåskontroll vid grindarna ska stoppa påverkade lastbilschaufförer

Publicerat torsdag 17 november 2016 kl 09.15
Trafikexpert: Inga förare kommer in på området
(1:55 min)
Samling vid Truckstop i Örebro. Foto: Alexander Mattisson
Samling vid Truckstop i Örebro. Foto: Alexander Mattisson.

Nu prövas nya sätt att få stopp på drog- och alkoholpåverkade yrkesförare i trafiken. Bland annat Truck Stop i Örebro har haft problem.

På Holmens i Norrköping genomförs egna alkotester för de chaufförer som ska hämta papperbalar. Vägrar de släpps de inte in på området. En metod som välkomnas av åkeribranschen.

P4 Örebro har tidigare berättat om problem med alkohol och förare på övernattningsplatsen Truck Stop i Örebro.

Vill att fler företag följer efter

Patrick Magnusson, trafiksäkerhetsexpert hos Sveriges Åkeriföretag säger att man ser ett starkt behov av att resten av samhället tar mer ansvar för sunda transporter.

En tydlig och rimlig markering vore att transportköpare genomför alkoholkontroller vid infarten till sina verksamheter och lastplatser. En billig garanti mot fulla förare.

I början på året införde pappersbruket Holmen i Norrköping alkotester för alla lastbilschaufförer som ska hämta pappersrullar på bruket. Sedan starten har runt 25 förare blåst positivt. Om någon visar sig blåsa positivt, tillkallas polisen för en regelrätt alkoholmätning.

Olycksrisken för en alkoholpåverkad förare är ungefär 100 gånger större än för en nykter förare.

I Sverige anmäldes 6 703 rattfylleribrott och 7 070 drogfylleribrott bara under det första halvåret 2015.

Det är en billig insats för att rädda liv

De antal utandningsprov som trafikpolisen runt om i landet gör har i det närmaste halverats säger Patrick Magnusson och menar att det är olyckligt att de kontrollerna nu istället läggs på privata företag.

-Vi hoppas ändå att fler företag följer efter. Det är en billig insats för att rädda liv, säger Patrick Magnusson, trafikexpert på Sveriges Åkeriföretag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".