Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny arbetsmodell i matematik ska höja Örebroelever

Publicerat måndag 27 mars kl 17.37
"Många brottas med matematik"
(2:48 min)

Forskare på Örebro Universitet ska tillsammans med lärare utveckla matematikundervisningen på en skola i Örebro. Målet är att fler elever ska bli behöriga till bland annat gymnasiet.

Örebro kommun satsar 3,9 miljoner i projektet som ska pågå i två år. Per Nilsson, är professor i matematikdidaktik, och leder matematikprojektet.

- Vi vet att många, både lärare och elever, brottas med matematik. Eleverna tycker det är svårt att lära sig och lärarna brottas med hur de ska undervisa i ämnet.

Anledningen till att kommunen fattat beslut om extrapengar är att Örebro hamnar långt ner i den rankning över skolkommuner som görs av SKL, Sveriges kommuner och landsting.  Rankningen mäter hur många elever i nionde klass som uppfyller kunskapskraven för att komma in på de nationella programmen i gymnasieskolan. Målet med projektet är att Örebro ska finnas bland de 25 högst rankade kommunerna 2025.

- Förhoppningen är att arbeta fram en Örebromodell som sedan ska överföras till andra ämnen och skolor i Örebro, säger Per Nilsson.

Projektet startar hösten 2017 på Almby skola.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".