Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Göta kanal-båtarna får slussproblem av låga Vättern-vattnet

Publicerat fredag 31 mars kl 09.42
Kanalbåten Wilhelm Tham
Kanalbåten Wilhelm Tham. Foto: Christina Turesson/Sveriges Radio.

Vattnet i Vättern är så lågt att de större passagerarfartygen i Göta kanal kan få problem. Risken finns att de inte kommer över slusströsklarna.

Sjön Vätterns vatten är på historiskt låga nivåer.

– De är nere på nivåer som bara har registrerats ett fåtal gånger de senaste 100 åren. Senast vi hade så här låga nivåer var 1976, säger Måns Lindell, expert vid Länsstyrelsen i Jönköping och sakkunnig för vattenfrågor som rör Vättern.

Vattenståndet påverkar inte bara industrier som Motala vattenkraftverk, där genomströmningen i dagsläget är betydligt lägre än normalt. Det utgör också ett hot för turisttrafiken på Göta kanal. För att komma in och ut i Vättern måste båtarna slussa vid både Motala hamn och Forsvik.

För att komma in i slussarna måste båtarna passera över trösklar som kräver ett vattendjup på minst 2,97 meter.

– Just nu ligger vi precis på gränsen, säger Roger Altsäter, vd för det statliga Götakanalbolaget.

För vanliga fritidsbåtar lär det inte bli några problem, säger han. Däremot trafikerar tre lite större passagerarfartyg kanalen.

– Vi ska nu ha ett möte med rederierna för att se hur vi ska kunna lösa det här. Det handlar ju också om hur tungt lastade båtarna är. På 1970-talet, när det också var låga nivåer, löste man det genom att passagerarna fick kliva av och bussas en bit innan de fick kliva på igen, säger Roger Altsäter som hoppas på en kall, regnig vår för att så mycket vatten som möjligt ska fyllas på.

Enligt Måns Lindell är dock Vättern - på grund av sin storlek och djup - extremt "trögrörlig" vad gäller vattenförsörjningen, till skillnad från många andra vattenreservoarer. Den tar lång tid att tömma, men också lång tid att fylla.

– Om det blir låga nivåer så är de ofta låga en längre tid, ett par år kanske, innan de är normala igen, säger Måns Lindell.

Göta kanal öppnar för året den 3 maj.

(TT)

Göta kanal är en vattenväg mellan Östersjön och Vänern i Västergötland.

Kanalen är 19 mil lång varav nästan 9 mil är grävd kanal. Den består av 58 slussar med ett djup på 2,97 meter. 

Kanalen började byggas 1810. Västgötadelen invigdes 1822 och östgötadelen tre år senare. På 1930-talet var trafiken som störst, men avtog då konkurrensen från buss- och lastbilstrafiken började göra sig gällande.

Källa: Nationalencyklopedin

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".