Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lärare pressas av föräldrar som vill påverka skolarbetet

Publicerat måndag 8 maj kl 18.23
"Skolan kan släppa in oss föräldrar mer"
(1:17 min)
1 av 2
Föräldrar vill gärna påverka undervisningen. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Mikael Enoksson är skyddsombud för Lärarnas Riksförbund.
2 av 2
Mikael Enoksson är skyddsombud för Lärarnas Riksförbund. Foto: Marie Hansson/Sveriges Radio.

Föräldrar som vill påverka undervisningen i skolan är ett växande fenomen och problem.

Det konstaterar Lärarnas riksförbund som frågat sina medlemmar i landet. 70 procent hade upplevt det någon gång eller mer, skriver tidningen Skolvärlden.

Mikael Enoksson är lärare och var tidigare huvudskyddsombud i Örebro kommun. Han har mycket kontakt med kollegor och hör om en hel del övertramp från föräldrarnas sida.

– Ibland blir det också direkta hot, om vi ändå har ett möte för att hitta lösning så kan man som förälder hota med att gå till media eller till Skolinspektionen.

Mikael Enoksson vill betona att han har en mycket bra relation med den överväldigande majoriteten av sina föräldrar. Men det händer honom och andra kollegor runt om i Örebro. Tydligast blir det för kanske när man får långa skriftliga meddelanden från föräldrarna som är nästan omöjliga att svara på.

– Förhållningssättet kan ju inte vara när jag har en relation med mina föräldrar, att jag ska göra anteckningar eller dokumentera allt jag gör för att klara en domstolsförhandling!

Men varför är en del föräldrar så gränslösa? Kanske är det urspårade, höga tonläget hos några få en yttersta följd av att föräldrar idag generellt vill vara mer efterfrågade i skolan. Daniel Nordlander i Örebro och Eva Ahlström i Lindesberg vill gärna vara mer engagerade.

– Jag vill ju gärna tro att de flesta föräldrar bryr sig ganska mycket om hur det går för sina barn. Sen hittar man inte en bra väg att få in det engagemanget. Och då kan man blir frustrerad eller irriterad när man väl försöker, och så försöker man kanske på fel sätt, menar Daniel Nordlander.

Eva Ahlström tror också på skolan kan öppna sig mer.

– Skolan kan försöka ännu mer att släppa in oss föräldrar så vi får ännu mer inblick och kan hjälpa till på olika sätt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".