Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny stor rondell ska lösa säkerheten i dödskorsningen i Karlskoga

Publicerat onsdag 10 maj kl 14.55
"Måste få ner hastigheten på ett mjukt sätt"
(1:21 min)
Karlskogakorsning Ekebykorsning Ekebykorsningen
Idag regleras Ekebykorsningen med trafikljus, men flera svåra olyckor har ändå inträffat. Foto: Anton Mencin/ Sveriges Radio

Den olycksdrabbade korsningen i Ekeby i Karlskoga kommer få en stor rondell för att öka trafiksäkerheten.

Faktum är att rondellen blir något större än den omdiskuterade "Stora Rondellen" i närheten som många Karlskogabor redan idag tycker är lite svår att köra i.

Trafikverkets förslaget till till lösning är just en cirkulationsplats för bilarna eftersom den dämpar hastigheten på ett bra sätt.

– Det är ungefär samma mått, aningen större faktiskt. De exakta måtten tar vi fram nu, riktiga ritningar för att se hur det verkligen blir på plats, det säger Alexander Dufva som är projektledare på Trafikverket och jämför den nya rondellen med den gamla.

 Trafikverket planerar just nu någon form av förändring för att säkra trafiken i Ekebykorsningen. När en dödsolycka inträffade vid rödljuset i somras blev situationen närmast akut, men Alexander Dufva tror inte att det går att snabba på ombyggnaden så mycket, troligen är rondellen klar år 2020 och det blir en del trafikproblem för Karlskogaborna under byggtiden.

– Man kommer uppleva att det blir lite sämre framkomlighet under minst en, kanske två sommarsäsonger. Det är då det passar bra att göra anläggningsarbeten.

Hur förbereder ni det för att få Karlskogaborna att ta till sig det på ett positivt sätt?

– Vi kommer jobba mycket med information, via vår hemsida och tillsammans med kommunen, berättar Dufva.

Även om en rondell tar ner hastigheten så behövs fler åtgärder på E18 åt Kristinehamnshållet.

– Vi måste ta ner hastigheten på ett mjukt och tydligt sätt när man kommer västerifrån. Där går det fort, 80 km i timmen, rakt och öppet in i cirkulationen, förklarar Alexander Dufva på Trafikverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".