Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Örebro tur & retur

Världen öppnas för svenskarna

Publicerat tisdag 18 juli kl 13.49
"I alla fall för de som hade pengar"
(6:39 min)
Svenska Amerikalinjen (grundad 1915) erbjöd tidigt även kryssningar till andra världsdelar.
1 av 2
Svenska Amerikalinjen (grundad 1915) erbjöd tidigt även kryssningar till andra världsdelar. Foto: Mats Carlsson-Lénart
Tåg var ända fram till 1950-talet det viktigaste ressättet när folk från Sverige ville ut i Europa. Foto: Mats Carlsson-Lénart
2 av 2
Tåg var ända fram till 1950-talet det viktigaste ressättet när folk från Sverige ville ut i Europa. Foto: Mats Carlsson-Lénart Foto: Mats Carlsson-Lénart

I slutet av 1800- och början av 1900-talet gjorde tåg och ångbåtar hela världen tillgänglig för dem som hade råd.

År 1841 grundade Thomas Cook i England världens första resebyrå. Vid den tiden fanns det redan ganska många järnvägar i Storbritannien och reguljär båttrafik över Engelska kanalen hade börjat så smått redan 1821.  Och 1838 gick det första ångfartyget över Atlanten.

I Sverige fanns inga resebyråer innan 1897 utan svenskar med pengar fick vända sig till utländska firmor, inte minst Cook´s i London, om de ville ut och se världen.

Redan 1872 ordnade Cook´s en gruppresa jorden runt, på 222 dagar. Men de flesta tidiga långresenärer nöjde sig med resor till t ex Italien eller Egypten.

Ett viktigt år för svenskt utlandsresande var 1909, då öppnades tågfärjelinjen Trelleborg-Sassnitz som gjorde det både snabbare och billigare att resa från vårt land till Berlin och andra viktiga städer på kontinenten.

Men det var först efter första världskriget, på 1920- och 1930-talen som svenska eller skandinaviska gruppresor med guide blev mer vanliga.

Grupperna reste med tåg – flyg var på tok för dyrt och ännu fanns inga bussar som dög för långresor.

Det moderna resandet, med bussresor ut i Europa och senare charterflyg till mer fjärran destinationer dröjde till efter andra världskriget.

Men svenskarnas resande i sitt eget land kom i gång ordentligt redan under mellankrigstiden. Detta kan man tacka inte minst Svenska Turistföreningen (STF) för som startade vandrarhem där vandrare och cyklister kunde övernatta billigt och även la upp turförslag och gav ut resehandböcker.

Även kooperativa Reso var en viktig aktör, med främsta syfte att erbjuda Sveriges arbetare resor till bekväma och vilsamma vistelser, på hotell och andra login.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".