Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hyresgäster arga på ÖKF

Publicerat lördag 1 oktober 2005 kl 09.52

Kommunfastigheter i Örebro får kritik för andra gången på två veckor. Den första gången var det boende på Sofiagården som kände sig överkörda av hyresvärden. Den här gången kommer kritiken från boende i ett hus i Ervalla. Enligt Barbro Niska en av de boende i Ervalla så är hyresvärden totalt ointresserad av att lyssna på sina hyresgäster.

Problemen i huset i Ervalla började när ett nytt par flyttade in. De nya grannarna hade missbruksproblem. Under parets tid i huset dömdes mannen för misshandel. Barbro och några av de andra grannarna blev personligen indragna i parets problem, och levde under svåra störningar och hot om våld. Men i sina kontakter med Kommunfastigheter fick Barbro Niska ingen som helst respons, säger hon. Till slut drevs ärendet till hyresnämnden och så småningom blev de störande grannarna vräkta. Men problemen med Kommunfastigheter finns kvar. Nu drivs ett nytt ärende i hyresnämnden.
-De har fortsatt att ignorera våra felanmälningar och synpunkter, säger Barbro Niska som kräver en förändring.

Men Kommunfastigheters hyreschef Paul Larsson håller inte med om kritiken att hyresvärden har agerat.
-Hyresgäster har en väldigt stark situation enligt hyreslagen, och det krävs mycket för att man ska kunna flytta på hyresgäster med tvång, säger Paul Larsson. Däremot kan han erkänna vissa brister.
-Det är väl ganska tydligt att det finns informationsbrister i den här processen, och där får vi naturligtvis bättra oss, säger Paul Larsson.
 

Enligt Hyresgästföreningens Karl Erik Boström är kritiken befogad. Som exempel nämner han att man gjort flera skriftliga framställningar.
-Trots påminnelser har vi inte fått svar från Kommunfastigheter, säger Karl Erik Boström.
Den kritiken känner Paul Larsson inte igen. Men det finns flera exempel där Kommunfastigheter inte tagit kontakt med vare sig hyresgästen eller hyresgästföreningen trots flera påstötningar. När Paul Larsson får ta del av ett sånt exempel säger han att man agerat genom ett ombud i det aktuella fallet.
-Det kan vara så att vi brustit i informationen och det är bara att beklaga, säger Paul Larsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".