Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Arbetsschema stressar busschaufförer

Publicerat måndag 20 mars 2006 kl 16.09

Busschafförerna som är anställda på Busslink i Örebro har sedan i höstas ett nytt schema som innebär att deras arbetstid har en ramtid om 13,5 timma. De långa arbetsdagarna gör chafförerna trötta, slitna och stressade.

Tidigare har vi berättat om att det samtidigt med det nya schemat också införts en modell där busschafförerna tvingas byta buss flera gånger under pågående pass, med hela bussen full av passagerar, något som chafförerna reagerat emot. På måndagseftermiddagen ska huvudskyddsombudet Edina Isakovic möta arbetsgivarparten för att diskutera buschaufförernas arbetssitauation. 
Bussförarnas avtal ser inte ut som några andra avtal. På Kommunal, chafförernas fackliga organisation, konstaterar ombudsman Kristina Svalstedt att 20 tjänster togs bort förra våren och att effektivitetskraven nog gått väl långt. 
Avtalet med de 13,5 timma långa arbetspassen med delade arbetstider har inga andra kommunaanställda. 
En chaufför förklarar att det naturligtvis inte blir 13 timmars lön, utan lön får man bara för den tid man kör bussen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".