Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bilverkstäder struntar i att lämna prisuppgifter

Publicerat fredag 6 oktober 2006 kl 06.41

Många bilverkstäder som är med i organisationen kontrollerad Bilverkstad är dåliga på att ge en uppgift om hur mycket reparationen kommer att kosta, trots att de egentligen är skyldiga att göra det. Det oroar organisationens VD Leif Fagerlund.

Kontrollerad Bilverkstad är ett samarbete mellan bland andra Motorbranschens Riksförbund, Bilindustriföreningen och Bilprovningen. Varje år gör företaget tusentals slumpmässiga och oanmälda stickprvoskontroller hos svenska bilverkstäder för att se om de lever upp till vissa krav. Man går till exempel igenom bilar som verkstaden reparerat för att se om jobbet utförts korrekt, och så får bilägare svara på frågor om hur de upplevde servicen.

När det gäller själva reparationsarbetet så ser det bra ut på verkstäderna, säger Leif Fagerlund. Men det är alltså värre när det gäller att lämna prisuppgifter.

Något som Kontrollerad Bilverkstad däremot inte testar är verkstadens priser. Att en verkstad är märkt med den så kallade Gröna punkten innebär inte nödvändigtvis att kostnaderna är rimliga.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".