Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rätt frågor ska ge rätt personal

Publicerat lördag 21 oktober 2006 kl 13.36

Det behövs mer kunskap bland cheferna vid Örebro kommun, om misstag ska undvikas när det gäller vilka personer de rekryterar. Annars finns risken att fel person får jobb på fel plats. Nu får arbetsledarna utbildning, av Teresa Berneborn som berättar varför det tidigare ibland blivit fel i rekryteringen.

Just när det gäller att ta referenser har cheferna på förvaltningen för funktionshindrade haft stora brister. Och det har de gemensamt med många andra förvaltningar.

Undersköterskor, skötare och personliga assistenter har anställts utan ordentligt koll, vilket i fler fall lett till omplaceringar eller uppsägningar. Vid ett tillfälle återanställdes till och med en person inom kommunens vård och omsorg som stulit från brukare och dömts för stöld.

Nu är tanken att det här inte ska behöva hända igen. Med hjälp av tio grundfrågor som alla chefer i fortsättningen ska ställa till de som söker jobb inom förvaltningen för funktionshindrade, hoppas Teresa Berneborn att arbetsledarna skall lyckas bättre med sina rekryteringar. Nöjda har de i alla fall varit hittills, de som gått utbildningen, säger Teresa Berneborn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".