Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dålig skolmiljö hämmar barnen

Publicerat torsdag 15 augusti 2002 kl 09.27
Arbetsmiljön i många skolor är idag under all kritik. Det är stressigt, lokalerna är slitna och många elever har svårt att hitta inspiration i sitt arbete.
Mikael Karlsson, 15 år och elev på en av Norrköpings skolor, säger att miljön i skolan viktig. Han tror att både elever och lärare skulle arbeta bättre om det var fina färger på väggarna och bättre ombonat i klassrummen. Han berättar om den skola han gick i på mellanstadiet, där var det grått och trist på väggarna och klotter var inte ovanligt. Trångt, stressigt och slitet är det i många skolor i Sverige idag. Vi hör också om barn som blir mobbade och lärare som blir misshandlade av elever. Hur mycket just arbetsmiljön påverkar elevernas resultat i skolan är oklart, men förra året gick 30 % av Östergötlands nioendeklassare ut skolan utan fullständigt betyg. Men Mikael Karlsson tror att en bättre skolmiljö skulle ge ett bättre resultat, för skolan är ju ändå barnens arbetsplats.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.