Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dålig skolmiljö hämmar barnen

Publicerat torsdag 15 augusti 2002 kl 09.27
Arbetsmiljön i många skolor är idag under all kritik. Det är stressigt, lokalerna är slitna och många elever har svårt att hitta inspiration i sitt arbete.
Mikael Karlsson, 15 år och elev på en av Norrköpings skolor, säger att miljön i skolan viktig. Han tror att både elever och lärare skulle arbeta bättre om det var fina färger på väggarna och bättre ombonat i klassrummen. Han berättar om den skola han gick i på mellanstadiet, där var det grått och trist på väggarna och klotter var inte ovanligt. Trångt, stressigt och slitet är det i många skolor i Sverige idag. Vi hör också om barn som blir mobbade och lärare som blir misshandlade av elever. Hur mycket just arbetsmiljön påverkar elevernas resultat i skolan är oklart, men förra året gick 30 % av Östergötlands nioendeklassare ut skolan utan fullständigt betyg. Men Mikael Karlsson tror att en bättre skolmiljö skulle ge ett bättre resultat, för skolan är ju ändå barnens arbetsplats.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".