Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Turboplanering ska snabba på Ostlänken

Publicerat torsdag 21 december 2006 kl 17.37

Nya former för planering kommer att göra det möjligt att tidigarelägga byggstarten av Ostlänken. Det har regeringens utredningsman för snabbspårjärnvägen, Bo Holmberg, kommit fram till i den utredning som han i dag presenterade för infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Om byggandet av Ostlänken fördröjs riskerar inte bara Östergötland utan också Stockholm att förlora i tillväxt, anser Bo Holmberg.

- Om inte tillväxten kan öka i Stockholm och Mälardalen så ökar inte tillväxten i Sverige heller. Det här är egentligen en nationell fråga, hela Sverige är beroende av att tillväxten ökar i Stockholm-Mälardalen.

Den förre landshövdingen i Sörmland, Bo Holmberg, anser att Östergötland, om Ostlänken byggs, kan komma att spela samma roll som Sörmland gör i dag. Det vill säga att människor jobbar i Stockholm men bor här i länet.

Och det är alltså bråttom. Därför föreslår Bo Holmberg att planeringsarbetet inte ska ske steg för steg utan att olika delar av planeringarna av snabbspårjärnvägen ska ske parallellt.

Han hyser ingen oro för att man inte hinner med att utreda konsekvenserna för miljön ordentligt nu när det ska ske i turbofart.

- Sverige måste snabba upp beredningsprocesserna. Vi kan inte ha svensk samhällsmodell där det ska ta sex till åtta år från ett regeringsbeslut till att man börjar bygga en järnväg. Vi kan bli på efterkälken i ett europaperspektiv. Så jag är inte alls oroad över att miljön och kulturhistorien inte kommer att beaktas tillräckligt.

Om regeringen säger ja till Bo Holmbergs förslag kommer bygget igång 2010 och innan 2020 ska det gå att åka mellan Linköping och Stockholm på strax över en timme. Även pendeltågtrafiken i Östergötland kommer att gå snabbare och med tätare turer. Men det förutsätter att tågtunneln under Stockholm, Citybanan, blir av. Än så länge har regeringen inte bestämt sig. Blir Citybanan inte av är det inte mycket bevänt med snabbspårjärnvägen anser Bo Holmberg.

- Om vi bygger Ostlänken och inte kommer in till Stockholm, då är det inte okej. Så jag ser det som viktigt att man bygger tunneln som innebär att man får två ytterligare spår in till Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".