Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många banker slarvar med säkerheten

Publicerat torsdag 10 maj 2007 kl 16.58

Polisen söker just nu den 30-årige man som misstänks ligga bakom en stor härva av kontokortsbedrägerier.

Tusentals svenska kontokort måste nu bytas ut sedan kortnumren läckt ut via 30-åringens företags servicesystem.

IT-säkerhetsexperten Joakim von Braun tror att de drabbade är många.

- Jag har hört uppgifter på åtminstone 50 000 så det är möjligt att det är någonstans där det ligger men det kan säkert vara fler om man börjar nysta tillbaka i tiden.

Hur tycker du att bankerna hanterat det här?
- Jag tycker framför allt at SEB har gått ut väldigt snabbt med information medan det finns andra banker som försökt maska det här och sagt att dera kunder inte drabbats. De har senare fått krypa till korset och erkänt att även deras kontokortsinnehavare utsatts för bedrägerier.

Vad borde de gjort?
Snabbt ut med så mycket information som möjligt utan att för den sakens skull skada den pågående utredningen. Så att de under som drabbats får besked och alla de oroliga kunder som faktiskt inte är i riskzonen kan pusta ut.

Vilka råd har du att ge till oroliga bankkunder med flera kontokort i plånboken?
- Idagens läge i just den här informationen tror jag inte att någon behöver vara orolig för dem som drabbats kommer snabbt att få ersättning från bankerna. Det är inget stort problem utan det är mer att man ska försöka lära sig det här inför framtiden att man ska försöka var lite försiktig med sina kortuppgifter och hur man använder de kort man har i plånboken.

Det här är ju bara ett av många larm där bedragare ger sig på svenska bankkunder. Hur är det med säkerheten?
- Det är lite blandad kompott får man väl lov att säga. En del banker har väldigt god säkerhet medan det finns andra banker som slarvat och inte tycks bry sig så särskilt mycket. Man verkar resonera att det bara rör sig om några miljoner kronor och tar helt enkelt smällen som det är att betala ut ersättning till kunderna. En del struntar helt i att utreda bedrägerier och göra polisanmälan.

Daniel Klaar
daniel.klaar@sr.se

Läs också:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".