Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ombordavgifterna har gett resultat

Publicerat torsdag 25 oktober 2007 kl 13.51
Det är mycket mindre pengar på stadsbussarna sedan ombordavgifterna infördes.

Ombordavgifter skulle minska rånrisken för chaufförerna.

Åtgärden har gett resultat allt färre betalar kontant och fackförbundet kommunal är positiva till resultaten.

– Det visar att det inte är så svårt att få bort kontanterna som man trott utan det går väldigt lätt att styra över det på andra sätt säger Bo Lingestig regionalt skyddsombud för kommunal i Östergötland.

Olika metoder att för ta betalt
Det var efter flera uppmärksammade rån mot förare som facket ställde krav på arbetsgivaren Östgötatrafiken att råda bot på problemet och jobba för att göra förarnas arbetsplats säkrare.

Det gick så långt att arbetsmiljöverket stoppade kontanthanteringen vid ett par tillfällen och krävde att Östgötatrafiken skulle vidta nödvändiga åtgärder.
Sedan dess har företaget jobbat aktivt för att hitta andra metoder för att ta betalt av resenärerna.

Rånrisken har minskat
För två månader sedan infördes så kallade ombordavgifter i Linköping och Norrköping för de som ville betala kontant vid påstigningen. Nu har 90% av kontanterna försvunnit från stadsbussarna och spårvagnarna något som glädjer Östgötatrafikens vd Leif Johansson.

- Ja, positivt överraskad. Jag trodde inte att det skulle gå så fort och så lätt att få bort kontanterna. Nu är det bara kaffepengar kvar.

Vilket innebar att kontantbetalande resenärerna skulle tvingas betala nästan dubbelt så mycket för sina resor.

Risken minskar dramatiskt
Det har gett resultat och allt färre resenärer betalar kontant.
Skyddsombudet Bo Lingestig menar att rånrisken kanske inte har försvunnit helt men att det har minskat väldigt mycket.

– Det finns alltid någon dåre som kan tänka sig att prova om det finns några pengar men eftersom det finns så oerhört lite pengar så har risken för att rånas minskat dramatiskt menar Bo Lingestig.

Ombordavgifterna har fått östgötarna att välja andra sätt att betala resan på än direkt till föraren. Men för tillfälliga besökare och turister innebär ombordavgifterna en försämring medger Leif Johansson.

- Det är den gruppen som får det sämre och vi jobbar på att de ska få det bättre. Vi kommer att inom ett halvår ha 50 till 75 automater i Norrköping och Linköping.

Internetbetalning dröjer
Dessutom ska antalet försäljningsstället utökas. Sedan en tid tillbaka går det också att betala med sin mobiltelefon. Men dagens teknik där man skickar ett sms för att betala resan tror Leif Johansson inte på i längden.

- Det är lite poppis nu. Jag tror att om man tittar långt fram så tror jag att vi kommer att se andra typer av mobiltelefoner där man betalar på annat sätt än med sms, kloka mobiltelefoner.

Däremot kommer möjligheten att betala sin resa via Internet inte att ges förr än Östgötatrafiken inför sitt nya biljettsystem under 2009.

Tahir Yousef
tahir.yousef@sr.se
Daniel Klaar
daniel.klaar@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".