Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Pendeltågsstation byggs som planerat

Publicerat tisdag 6 november 2007 kl 14.43

Fackförbundet Kommunals överklagan av detaljplanen för pendeltågsstationen i Kimstad av avslagit.

Det är nu fritt fram för Norrköpings kommun att bygga stationen som planerat.

Kommunal anser att placeringen av utfarten från stationen blir alldeles för trafikfarlig och överklagade kommunes detaljplan till regeringen. Men nu har man alltså fått avslag.

- Vi kommer inte att gräva ner oss för det här och då blir det lokal åtgärder. Det bästa man kan göra idag är att se till att upp- och nerfarten blir så bra som möjligt, säger Jörgen Johansson vice ordförande i Kommunal sektion 4.

Bussresorna kommer att öka
Enligt kommunal är placeringen av stationen farlig både för bussförarna och passagerarna när det gäller att ta sig ut på riksväg 215.

- Vi vill inte bygga nya, farliga, in- och utfarter. Vi har ju redan farliga vägar som vi vill bli av med som vi vill ändra på och vi vill ju inte alls bygga några nya som vi får leva med i 30-40 år, säger Jörgen Johansson.

Själva pendeltågsstationen tycker facket är bra och Jörgen Johansson tror att bussåkandet kommer att öka med den men också riskerna.

- Då har vi ju matarbussar till tåget istället och då kommer antalet turer fram och tillbaka att öka. De här rörelserna som vi varit oroliga för, upp och ner till pendeltågsstationen, kommer ju öka och därmed riskerna med att åka ut i trafiken framför timmerbilar med mera.

Vill leda om trafiken till E4
Norrköpings kommun kommer nu att öka tempot i projekteringen och bygga enligt det förslag som finns. Leif Lindberg, teknisk chef, säger att de inte tänker ha någon speciell dialog med kimstadborna eller bussförarna. Stationen ska stå klar sommaren 2009.

Kommunal  och Jörgen Johansson tänker alltså fortsätta arbeta för en trafiksäker lösning på stationen. Allra helst vill han leda om den tunga trafiken.

- Varför ska lastbilarna åka den vägen genom ett tätbebyggt område överhuvudtaget? Vi har en ganska nyrenoverad, rak och fin väg som går mellan Skärblacka, via Kullerstad kyrka och som kommer ut på E4:an vid Klinga. Det kunde vara ett alternativ att jobba för.

Maria Turdén
maria.turden@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".