Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dubbelspår mellan Motala och Mjölby

Publicerat tisdag 14 januari 2003 kl 11.34
Det blir ett dubbelspår mellan Motala och Mjölby. Det framgår av den plan för framtidens järnväg som Banverket presenterade i dag.
Med det nya spåret ska godstrafiken klara fler, tyngre och högre godståg. Restiden Hallsberg–Mjölby bedöms minska med drygt 10 minuter. I planen ingår även nya pendeltågsstationer i Motala och Skänninge. Som vi kunde berätta om i förra veckan kommer Ostlänkens östgötadel att prioriteras. År 2020 ska hela länken mellan Linköping och Stockholm vara klar. Då ska man kunna resa till huvudstaden på under en timme. Hela Ostlänken är kostnadsbedömd till drygt 10 miljarder kronor, varav 3,6 miljarder ingår i planen. Även i Mjölby förbättras bangårdsfunktionen när den andra etappen blir klar. Vidare kommer färdigställas den planskilda spårkorsningen som medför att tågen från Kalmar och Västervik inte längre behöver vänta på tågen från Södra stambanan vid angörande av Linköpings C. Läs Banverkets framtidsplan
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.