Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lång kö till Sydkrafts kundtjänst

Publicerat onsdag 15 januari 2003 kl 16.51
Det är lång kö för att komma fram per telefon till Sydkrafts kundtjänst. Antalet samtal har mer än tredubblats i vinter och för närvarande får kunderna räkna med att vänta upp emot en halvtimme på att få komma fram.
Många frågor beror på att Sydkraft under förra året gick över till ett nytt fakturasystem för kunderna, men också att antalet frågor om elpriset ökat kraftigt. Det berättar Stefan Svensson, chef för Sydkrafts kundtjänst, för Sveriges Radio Örebro. Under december och i början av januari var väntetiden upp till en timme. Det här gjorde att Sydkraft i förra veckan kopplade ihop hela sitt telefonsystem, så att den som ringer kan komma till 7 olika orter i Sverige. Dessutom håller Sydkraft på att öka personalen på kundtjänst kraftigt. I mars när alla nyanställda är på plats har personalen mer än fördubblats på ett år. Men mängden samtal verkar inte minska. Igår, tisdag, tog Sydkraft emot lika många samtal på en dag, som man för ett år sen tog emot på en vecka. Stefan Svensson säger att det är svårt att bedöma hur många samtal som kommer den närmaste tiden. Det hela är beroende av vädret. Kommer en ny köldknäpp och nya prishöjningar, så ökar trycket på Sydkrafts kundtjänst igen, och då kan de långa väntetiderna bestå, enligt Stefan Svensson.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.