Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flera telebolag lurar sig till kunder

Publicerat söndag 19 januari 2003 kl 13.36
Flera telebolag ansluter konsumenter utan giltiga beställningar. Vanligast är att kunder har blivit anslutna som abonenter mot sin vilja.
De senaste tre månaderna har post- och telestyrelsen fått in omkring 300 anmälningar från missnöjda komsumenter. Ofta blir kunden uppringd av en försäljare som informerar om erbjudanden. Senare kommer ett brev som meddelar att man blivit kund i det nya telebolaget. Branschen arbetar med muntliga avtal, men för att det ska vara giltigt ska kunden tydligt säga ja i telefonen. Telebolagen måste kunna bevisa det med hjälp av inspelningar. Jenny Jensen, jurist på Konsumentverket, säger till Dagens Nyheter att kunderna kommit i kläm.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.