Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Norrköping fortsätter sin cykelsatsning

Publicerat måndag 17 december 2007 kl 15.55
P-O Persson, Eva Andersson och Cecilia Ambjörn

Cyklisterna i Norrköping har fått flera nya cykelbanor under året och fler är på väg att byggas.

Satsningen ingår i den cykelplan som ska få fler norrköpingsbor upp på tvåhjulingen.

Cecilia Ambjörn(v) vice ordförande i stadsplaneringanämnden tror att betydligt fler skulle kunna ta cykeln till jobbet eller skolan.

–Kommunen måste göra det lättare för människor att ta cykeln och då handlar det om göra genare cykelvägar och trafiksäkra för att kunna ändra ett beteende säger Cecilia Ambjörn.

Det handlar också om bättre cykelparkeringar, fler pumpar och på sikt går det kanske att hyra en cykel vid nya resecentrum för pendlare.

Cykelplan ska ge ett sammanhängande cykelnät

Under året har flera nya cykelbanor anlagts eller förbättrats.
Den senaste går utmed Fjärilsgatan i Smedby.

I Norrköping är det cirka 70 procent av resorna som är kortare än 5 kilometer och ett av målen är att få fler att strunta i bilen och sätta sig på cykeln istället.

Tekniska nämnden arbetar efter en cykelplan som antogs 2005. I år har man lagt 6 miljoner kronor på cykelinvesteringar och innan mandatperioden är slut räknar politikerna med att ha satsat 50 miljoner i cykelnätet.
Men för att bygga färdigt efter planen behövs det totalt 120 miljoner kronor.

Kommunalrådet Eva Andersson(s) som är ordförande i stadsplaneringsnämnden tycker det är viktigt att utveckla möjligheterna att ta cykeln.

– Hela Norrköping utvecklas med nya stadsdelar och nya företag som etablerar sig och då ska man kunna ta sig runt i staden utan att behöva använda bilen säger Eva Andersson.

Bättre cykelstråk även utanför stadskärnan

Utanför staden samverkar kommunen med Vägverket om nya cykelvägar och kommande projekt gäller bland annat E22: an mellan Tingstad och Navestad och mellan Kimstad och Skärblacka. 

–På lång sikt handlar det om att skapa bättre förutsättningar för cykeltrafik och kollektivtrafik säger P-O Persson samhällsplanerare på Vägverket.

Maria Turdén
maria.turden@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".