Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Räddningstjänsten kritiserar butiker

Publicerat onsdag 9 april 2008 kl 15.38
1 av 4
2 av 4
3 av 4
4 av 4

Butiksägare tänker för mycket på att öka försläljningen och skylta för reapriser och för lite på att kunderna ska hitta nödutgångar. Det menar räddningstjänsten i Norrköping som nu planerar att öka kontroller och besök i affärsmiljöer.

– Det gäller att få säkerhetsskyltarna att slå igenom mot reaskyltarna och där har vi bekymmer idag.Handlaren vill ju hellre att reaskylten är stor än att utgångsskylten är stor och då drunknar säkerhetsinformationen i all annan information, säger brandingenjören Hans Eriksson.

Willys i Hageby i Norrköping är som alla andra mataffärer. Höga hyllor i långa gångar med dålig sikt. Det är gott om brännbart material om olyckan skulle vara framme och kunderna tänker på allt annat än var de hittar nödutgångarna.

–Jag letar efter det jag ska handla och jag lägger märke till reklamen, säger Barbro Hallberg som plockar varor till sin korg.

Vet du var nödutgångarna finns?
– Nödutgångarna har jag ingen koll på, säger Jan Moberg en bit bort bland skinka och leverpastej och med en nödutgång bara ett par meter bort.

Vilket ansvar har butiksägaren för att du ska hitta nödutgångarna?
De har stort ansvar, det tycker jag, säger Barbro Hallberg

Nödutgångarna, de tre som finns, är utmärkta med grön skylt över dörrarna. Visst måste man komma ihåg att tänka på säkerheten när man skyltar om för att öka försäljningen medger Jörgen Johansson som jobbar på Willys.

– Alla butiker vill sälja men man måste tänka på säkerheten också.

Hur tänker man när man skyltar för extrapriser?
– Köp mer varor.

Lagstiftningen poängterar att det är den som driver en affär som har ansvar för säkerheten i affären. När kunderna funderar på middagsmaten eller vilken tv de ska köpa gäller det att skyltningen fungerar om någonting händer.

Hans Eriksson tror att  lagstiftningen ger utrymmer för räddningstjänsten att jobba mer mot butiker, informerar personal och föreståndare.

– Så vi kan få alla att inse att lika väl som att kassan fungerar så att de kan ta betalt för en vara så ska det fungera med en trygghet för kunderna. Att de har tillgång till utrymningsvägar, inte har en massa reakorgar i vägen och att man ser skyltar.

Petter Ahnoff
petter.ahnoff@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".