Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Nya Försäkringskassan satsar på telefonkundtjänst

Publicerat onsdag 16 april 2008 kl 06.36

Det ska bli lättare att få kontakt med försäkringskassan främst genom telefon och Internet.
De personer med särskilda behov ska få kvalificerad hjälp och en personlig handläggare och så kallade spontan besök ska minskas.
I april öppnar lokala försäkringscenter i Linköping, Motala och Norrköping.

Försäkringskassan omorganiseras och både rutiner och service ändras.

Per Aronsson som är områdeschef vid det nyöppnade kontoret i Linköping berättar om en nyhet.

- Om du är sjukskriven ska du få en personlig handläggare. Idag blir kunderna hänvisade till olika handläggare beroende på vad ärendet gäller.

Det ska bli lättare att få kontakt med försäkringskassan och alla ska få veta när man får beslut och när pengarna kommer.
De spontana besöken ska minskas och mer kontakt ska skötas via telefon och internet och telefonkundtjänsten byggs ut.
Men det kommer också i fortsättningen gå att få personlig kontakt även på mindre orter.

-De sökande ska känna att de får ett professionellt bemötande när man bokar en tid säger Per Aronsson.

Målsättningen är att försäkringskassan efter en månad ska ta kontakt med dem som är sjukskrivna för att meddela vem som är deras personliga handläggare.

Katarina Wahlström
katarina.wahlström@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".