Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Östgötapolisen ensam om lastbilskontroll

Publicerat torsdag 12 juni 2008 kl 14.34
1 av 2
2 av 2

Polisen i Östergötland är bäst i landet på att kontrollera att yrkesförarna tar så mycket vila som de måste på sina körningar. Orsaken är att den, som enda polismyndighet i landet, kan kontrollera lastbilarnas digitala färdskrivare snabbt och enkelt på plats ute på vägarna.

Trafikpolisen runt om i landet saknar datorprogram för att kontrollera färdskrivarna som registrerar bland annat kör- och vilotider för lastbilschafförerna.

Men östgötapolisen valde att köpa in ett eget dataprogram för ändamålet och det ger resultat. Till exempel stoppades ett finskt ekipage i Norrköping för några veckor sedan. På en veckas körning i Sverige hade han stoppats fyra gånger på andra platser utan att ha rapporterats för några brott mot reglerna.

– När vi tittade på hans kort i datorn så visade det sig att han de senaste tre månaderna hade 82 förseelser på 81 körningar. Det handlade inte om några små förseelser utan det var dygnsvilor som låg på bara tre-fyra timmar, säger Mats Åkerblom chef för yrkestrafikkontrollen i Östergötland.

Vad säger du om en sådan förare?
– En sådan förare ska inte vara på vägen överhuvudtaget.

Åkerblom befarar att det finns många yrkesförare likt den de stoppade i Norrköping på de svenska vägarna som aldrig åker fast. Orsaken enligt honom är att Rikspolisstyrelsen inte kan erbjuda trafikpolisen någon utrustning för att kontrollera färdskrivarna direkt på plats.

Trots att kravet på digitala färdskrivare i nya lastbilar har funnits i mer än två år så har inte Rikspolisstyrelsen inte lyckats ta fram några kontrollverktyg.

Merarbete i tingsrätten
Orsaken till att östgötapolisen kunda stoppa föraren i Norrköping var att de för en tid sedan skaffade ett eget program för ändamålet. Det har varit till stor hjälp, säger Mats Åkerblom. Men ett problem är att de inte kan använda dataprogrammets analys som bevismaterial i domstol.

– Det här använder vid som sållningsverktyg. Vid förnekande av brott så får vi hämta hela utskriften från färdskrivaren.

Men hellre merarbetet i efterhand än att försöka läsa all data på plats vid trafikkontrollen, tycker Åkerblom.

– Med det program vi har gör vi kontrollen på två minuter. Skulle man göra det på annat sätt så är det nästan ogjort.

Tahir Yousef
tahir.yousef@sr.se

Läs mer:

"När vi tittade på hans kort i datorn så visade det sig att han de senaste tre månaderna hade 82 förseelser på 81 körningar."

– Mats Åkerblom om en lastbilschaoufför som stoppades i en kontroll.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".