Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

30-gräns vid busshållplats har effekt

Publicerat lördag 23 augusti 2008 kl 11.35

Den kan bli förbjudet att köra mer än 30 kilometer i timmen förbi en buss vid en hållplats. Vägverkets 30-gränsförsök i bland annat Linköping har verkligen sänkt hastigheterna, enligt Vägverket.

– De mätningar vi har gjort så är det goda resultat och en väldigt bra trafiksäkerhetseffekt. Ingen annan trafiksäkerhetsåtgärd har så bra effekt så att det lutar väl åt att rekommendera det här med 30 då, säger Robert Östlund som är projektledare för försöken.

Han leder ett försök som Vägverket har i Linköping och Örnsköldsvik där kollektivtrafikbussarna utrustats med blinkande 30-skyltar fram och bak.

VTI, väg- och transportforskningsinstitutet i Linköping, räknar med att cirka 15 barn mellan sex och 16 år skadas allvarligt som fotgängare vid busshållplatser varje år. Dödsfallen brukar vara cirka tre årligen. Bussåkandet bland unga ökar stadigt, de som åker skolskjuts med just buss är, enligt Vägverket, cirka 200 000, tillkommer gör alla andra bussresor på elevernas fritid.

Vid Vägverkets 30-gränsförsök har blinkande skyltar signalerat 30 mot både mötande och omkörande bilar både när bussen stått stilla vid hållplatsen och strax före och en stund efteråt. Hastigheterna har sänkts, bilarna har passerat med hastigheter på i snitt mellan 30 och 40 på 50-väg och strax under 50 på 70-väg vid de tester som gjorts.

Nio av tio överlever efter att ha blivit påkörd av en bil som kör i 30. Kostnaden för att utrusta en buss med blinkande 30-skyltar är cirka 30 000 kronor.

I oktober får näringsdepartementet Vägverkets hela utvärdering av försöket. Om Vägverket verkligen rekommenderar en förändring så är det något som väger tungt inför ett beslut. Men problemet med hållplatserna på 110-vägar och 90-vägar kommer att kvarstå, säger Anna Anund, forskare vid VTI i Linköping.

– Det är fortfarande så att vi har problem därför att vi har på- och avstigningsplatser på vägar med hastighetsgränsen 90 och 110 och där har ju inte den här regeln någon betydelse, säger Anna Anund.

VTI har gjort en undersökning i en svensk kommun för att se vad det skulle kosta per år att ordna så att skolelever inte måste ha sin busshållplats på 90- eller 110-väg. Räkneexemplet visar att till exempel Luleå kommun skulle behöva lägga en miljon kronor per år för att skydda 59 skolelever från sådana hållplatser

Anna-Karin Ivarsson, Ekot
anna-karin.ivarsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".