Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Medias krisrapportering ökar välgörenhetsviljan

Publicerat fredag 30 maj 2003 kl 06.44
Gåvorna till länets hjälporganisationer har ökat kraftigt. Även de som bor i tätorterna blir allt mer givmilda. Hans Olsson på Röda Korset menar att medias rapporteringar om katastrofer runt om i världen har stor påverkan för att få folk att vilja bidraga mer.
Under flera år har Röda Korsets insamlingsresultat gått stadigt uppåt. Att secondhand dessutom råkar vara modernt gör inte saken sämre. För det är framför allt försäljningen och gåvorna med begagnade saker i städerna som gett mest klirr i kassan, säger Hans Olsson på Röda korset. I vanliga fall brukar det vara landsbygdsbor som ger mest till välgörande ändamål, men nu redovisar alltså även tätorterna bra resultat. I Linköping fick Röda Korset in 60 procent mer pengar under 2002 än året innan. I Motala och Norrköping är motsvarande siffra 40 procent. Röda korset är inte den enda hjälporganisationen som det går bra för just nu. Sen i slutet av förra året har även Rädda Barnen fått in mer pengar på insamlingar.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.