Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Trimmade mopeder leder till brottslighet

Publicerat fredag 9 januari 2009 kl 04.53

Ungdomar som äger eller har kört trimmad moped riskerar i högre grad att bli kriminella. De har det också svårare i skolan, det visar en undersökning som Statens Väg- och transportforskningsinstitut, VTI i Linköping har gjort.

Undersökningen visar en klar skillnad på attityder mellan ungdomar som äger eller har kört trimmade mopeder och övriga ungdomar.

-Ungdomar som äger eller har kört en trimmad moped har samma attityd till trafiksäkerhet och har samma erfarenhet av att bryta mot trafikreglerna. De har också mer erfarenhet av trafikförseelser jämfört med ungdomar som inte kört moped eller har en moped som inte är trimmad, säger forskningsassistent Jessica Berg vid VTI till TT.

Enligt henne gör ungdomarna ett val att bryta mot trafikreglerna när de trimmar sina mopeder.

Fler riskfaktorer
Studien visar vidare att ungdomarna som äger eller åker en trimmad moped har flera riskfaktorer i sin närmiljö.

-De har inte så starka band till sina föräldrar och de har det också svårare i skolan, säger Jessica Berg.

Hon vill dock inte utmåla gruppen ungdomar som åker trimmade mopeder som kriminella.

-De väljer ändå att stå utanför lagen och det kan man ju se som en inkörsport till den kriminella banan, tillägger hon.

Undersökningen har gjorts mot bakgrund av den kraftiga försäljningsökningen av mopeder och den lika kraftiga ökningen av mopedolyckorna de senaste åren. VTI har intervjuat 790 högstadieelever i åttan och nian på fyra orter om deras syn på trafiksäkerhet, fortkörning och trimning av mopeder.

Höjd åldersgräns
Nästan 65 procent av alla tillfrågade pojkar och 36 procent av flickorna sade sig äga en moped. Av pojkarna som ägde en egen moped hade 40 procent trimmat sin. För flickorna är andelen mindre.

För att ändra på ungdomarnas attityder och minska olyckorna föreslår Jessica Berg att åldersgränsen för att få köra moped höjs från 15 till 16 år.

-En 16-åring är mer mogen än en 15-åring. Föräldrarna måste också ta ett större ansvar och vara mer medvetna om vad deras barn gör, säger hon.

Av undersökningen framgår att 80 procent av föräldrarna vet om att barnets moped är trimmad. Hela 30 procent av de intervjuade ungdomarna som äger en moped säger att deras föräldrar betalat trimningen av mopeden.

Kjell Rynhag/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".