Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Oklar marknadsföring om Ostlänken

Publicerat tisdag 20 januari 2009 kl 06.04
Information om restiderna med Ostlänken från Norrköping och Linköpings kommuner samt Östsam.

Pendling med Ostlänken mellan Linköping och Norrköping kommer inte alls att gå så snabbt som 15 minuter, vilket bland andra de båda kommunerna och Östsam går ut med. Pendlingen kommer att ta minst lika lång tid som idag, enligt Banverket.

– Höghastighetståget på Ostlänken är inte till för pendlare, säger Thomas Köhler som är projektansvarig för Ostlänken på Banverkert. Som snabbast kommer pendlingen mellan städerna ta 20 minuter men för de flesta lika, eller till och med längre tid än idag.

Argumentet att pendlingen mellan Norrköping och Linköping kommer att ta femton minuter förs fram i marknadsföringen av både Norrköping och Linköpings kommuner, regionförbundet Östsam och Östsvenska handelskammaren.

Enligt Banverket stämmer det förvisso att det kommer ta femton minuter mellan de två städerna med höghastighetståget på Ostlänken, men i likhet med att det inte är särskilt vanligt att någon pendlar med X-2000 tågen mellan Linköping och Norrköping så kommer samma sak gälla med de nya snabbtågen om Ostlänken byggs.

Per Sandström som är vd för bolaget Nyköping-östgötalänken AB och som ägs av bland andra Norrköping, Linköping och Mjölby kommuner, tycker inte det är fel att man i marknadsföringen hävdar att det kommer att ta en kvart mellan Norrköping och Linköping, trots att det inte gäller vanliga pendlare.

- Självklart, men det är olyckligt om det blir en strid om minuter, säger Per Sandström som menar att huvudargumentet inte är att pendlingen mellan Norrköping och Linköping kommer att gå på 15 minuter.

De vanliga pendeltågen som går idag kommer inte att påverkas nämnvärt när det gäller restiden, kanske kommer det till och med att ta längre tid eftersom tåget också ska stanna i Kimstad. Däremot kommer det att finnas ett tredje alternativ, en slags snabbpendel som kommer att gå på ostlänksspåret, restiden där beräknas av Banverket till 20 minuter.

– Det alternativet blir dyrare än den vanliga pendeln säger Per Sandström.

– Det klart att det kommer bli en tidsskillnad mellan snabbare och långsammare tåg precis som det är i nuläget, säger Per Sandström, vd för Nyköping Östgötalänken och även infrastrukturansvarig på regionförbundet Östsam.

Pelle Zettersten
pelle.zettersten@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".