Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Utskicken av bluffakturor ökar igen

Publicerat torsdag 10 juli 2003 kl 07.02
Konsumentverket har i veckan blivit nedringda av arga människor som fått fakturor för påstått porrsurfande på Internet. Beslutet i förra veckan att lägga ned polisutredningen mot de som står bakom tidigare kravbrev, har satt ny fart på utskicken.
- Det ringer hela tiden, det är rent ut sagt för jäkligt att man får bete sig på det här sättet, säger Eva Lindberg, jurist på Konsumentverket, till Sveriges Radio Östergötland. - Det här gör folk oroliga och dessutom är det svårt att skydda sig mot. Men inte bara Konsumentverket har blivit nedringda. Även till Telesvar, som ska svara på fakturafrågorna till en kostnad av minst 70 kronor, har många ringt. - De som ringer tycker att de blivit lurade av Konsumentverket, som sagt att det inte finns någon värdighet i fakturorna, vilket det visar att det gör, säger Tommy Nilsson. Han titulerar sig först som kundtjänstmedarbetare, senare som chef på Telesvar. - De som ringer frågar om de kan göra upp en avbetalningsplan eller betala i efterhand, säger Nilsson. Men om man vet att man inte besökt de här hemsidorna, vad ska jag göra då? - Om man vet att man inte besökt sidorna, hur kommer det sig då att både det finns både en registrering i databasen och en registrering hos deras tyelefonbolag att de varit där, undrar Tommy Nilsson. Företagen som skickar ut fakturorna har svartlistats av Konsumentverket och organisationen Svenskt Näringsliv. Uppmaningen från Konsumentverket är fortfarande att bestrida kravet.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.